MSC koopt zich in bij Messina

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Vorige zomer lekte al uit dat MSC-oprichter Gianluigi Aponte mee aan tafel zat bij de onderhandelingen tussen Messina en de Bank Carige. Net voor kerstmis hebben alle partijen een definitief akkoord over de herschikking van 450 miljoen euro aan schulden goedgekeurd. Messina had dat bedrag geleend om acht grote gemengde container- en roroschepen (conro’s) te laten bouwen door de Zuid-Koreaanse scheepswerven Daewoo en STX in de periode van 2011 tot 2015.

Na bijna twee jaar onderhandelen zal MSC nu 25 miljoen euro vers geld in Messina investeren. In ruil daarvoor krijgt de Zwitserse rederij 49% van de aandelen van Messina. De eigendom van vier van de acht grote conro’s wordt overgedragen aan een nieuwe rederij waarin MSC een meerderheidsbelang van 52% krijgt.

West-Afrika

Twee van die vier schepen varen al sinds april vorig jaar voor de rederij uit Genève. Deze ‘MSC Cobalto’ en ‘MSC Titanio’ gingen eerst aan de slag in een inmiddels alweer gestaakte rorodienst tussen Izmir en Triëst, en varen nu als roroschepen in de trade tussen Noord-Europa en West-Afrika.

Volgens het op 20 december gesloten akkoord wordt MSC nu ook de grootste eigenaar van de schepen ‘Jolly Diamante’ en ‘Jolly Perla’ (foto). Het ligt in de lijn der verwachtingen dat MSC en Messina zullen samenwerken op de vaargebieden waar laatstgenoemde actief is. Het gaat om de trades vanuit de Middellandse Zee naar zowel Afrika, de Rode Zee en het Midden-Oosten.

Stefan Verberckmoes