Liberia herovert tweede plaats in rangschikking vlaggenlanden

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

Panama en Liberia werden decennialang in één adem genoemd als de twee grootste vlaggenlanden, lees: de landen met de grootste tonnage in hun scheepsregisters.

De jongste jaren slaagde de piepkleine archipel van de Marshalleilanden erin – met een bevolking van amper 75.000 inwoners – zich tussen die twee reuzen te nestelen. In havens doken steeds meer schepen op die op de achterplecht Majuro als thuishaven opgeven. Nochtans is de kans (zeer) groot dat ze nooit in de buurt van de hoofdstad van de Marshalleilanden kwamen. Maar ook schepen die de Liberiaanse vlag voeren en Monrovia als officiële thuishaven hebben (foto), zijn daar niet noodzakelijk ooit geweest.

Bruto register ton

Vorig jaar sloeg Liberia terug. Dankzij een stevige groei kon die vlag opnieuw de tweede trede op het podium veroveren, zo blijkt uit een studie van analist Clarkson Research. Panama maakte pas op de plaats maar blijft ongenaakbaar op kop met 218,7 miljoen bruto registerton (brt). Dat is naar verluidt goed voor 16% van de wereldvloot. Liberia volgt nu op 153,7 miljoen, een plus van 8% en goed voor 12% van de wereldvloot. De Marshalleilanden groeiden met 3,6% maar zitten nu met 153,1 miljoen brt nipt onder Liberia.

Clarkson gebruikt daarbij de brutotonnage als graadmeter. Het betekent niet noodzakelijk dat Liberia meer schepen in zijn register heeft staan of dat zij samen meer draagvermogen hebben dan die onder de vlag van de Marshalleilanden. Je kan de omvang van de vloot nu eenmaal volgens verschillende parameters afwegen.

Zowel het Liberiaanse register als dat van de Marshalleilanden wordt gerund door maatschappijen met hoofdzetel in de Verenigde Staten.

Jean-Louis Vandevoorde