Flink meer omzet OOCL in vierde kwartaal

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Heel wat Amerikaanse bedrijven hebben eind vorig jaar nog snel Chinese goederen gekocht en hun voorraden aangevuld omdat ze een stijging van de invoerheffingen voor wilden zijn. Omdat de vraag naar transport groot was, konden de carriers hogere zeevrachten aanrekenen dan een jaar eerder.

In de laatste drie maanden van het jaar vervoerde de Coscodochter OOCL 501.275 teu over de trans-Pacific. Dat was 6,1% meer dan in 2017, maar de omzet op dit vaargebied steeg met een veel forsere 26%.

Verre Oosten

In de trade tussen het Verre Oosten en Europa was het net andersom. Daar vervoerde OOCL 14,4% meer containers – 335.746 teu in totaal – maar de omzetstijging bleef beperkt tot 9,9%. De inkomsten van de trans-Atlantische diensten stegen met 9,8% terwijl OOCL tussen Europa en Noord-Amerika 1,6% minder lading vervoerde.

Het sterke laatste kwartaal heeft de resultaten voor het hele boekjaar beïnvloed. Wereldwijd vervoerde OOCL 6,3% meer lading (net geen 6,7 miljoen teu), maar de aangeboden capaciteit was ook 7,4% groter dan in 2017. De jaaromzet steeg met 9,9%.

Belangrijkste

De trans-Pacific blijft met afstand de belangrijkste trade voor de rederij uit Hongkong met 29,5% van alle volumes, maar 40,9% van de totale omzet. Daarna volgen het intra-Aziatische verkeer en de Australaziatische diensten met 44,7% van de volumes, maar slechts 30,6% van alle inkomsten omdat het om korte routes gaat.

De trade tussen Azië en Europa was bij OOCL vorig jaar goed voor ruim 1,3 miljoen teu, wat 19,4% van de totale volumes en 19,9% van de omzet vertegenwoordigt. De gemiddelde inkomsten op dat vaargebied bedroegen bij OOCL vorig jaar 911 dollar/teu, wat 57 dollar per teu minder was dan in 2017. Op de trans-Pacific factureerde OOCL gemiddeld 1.234 dollar per teu, wat 94 dollar meer was dan het jaar ervoor.

Stefan Verberckmoes