Engine Deck Repair: “Scheepsbouw via marineorder naar Antwerpen halen”

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen

Engine Deck Repair (EDR), het voormalige Shiprepair, vormt een consortium met het defensiebedrijf Thales Belgium en de Franse scheepsbouwers Socarenam en Chantiers de l’Atlantique. Vandaag geven zij op een persconferentie in het Antwerpse Havenhuis uitleg over hun kandidatuur en de gevolgen voor de Belgische economie als de opdracht wordt binnenghaald.

Zij moeten het opnemen tegen het Franse consortium Naval & Robotics en een consortium van de Nederlandse scheepsbouwer Damen Schelde met de ingenieursgroep Imtech Belgium.

2,3 miljard euro omzet

Sea Naval Solutions raamt de omzet van het order voor de Belgische economie op 2,3 miljard euro. “Onze kansen liggen zeer goed. Als we het order binnenhalen, zal de content daarvan voor 30% ten goede komen aan Wallonië en 70% aan Vlaanderen. Het zou voor vijfhonderd bijkomende jobs zorgen en een technologietransfer van Frankrijk naar ons land”, zegt Stijn Van Doninck, general manager van EDR. Als het consortium het haalt, wacht hen ook nog een Frans contract voor de bouw van marineschepen.

Technologietransfer

“De technologietransfer vanuit Frankrijk naar ons land is contractueel vastgelegd en geldt van design tot de oplevering. Als die technologie en de kennis terug naar Antwerpen komen, kunnen we hier weer schepen bouwen”, benadrukt Van Doninck.

Kansen

Dat het consortium veel kans maakt om het order binnen te halen, heeft volgens Van Doninck te maken met het feit dat de mijnenbestrijdingsschepen een van de meest complexe schepen zijn en de partners in het consortium over de nodige knowhow beschikken. De schepen zullen uitgerust worden met dronetechnologie die zowel boven als onder water en in de lucht kan werken. Bij het indienen van de kandidatuur voor de opdracht vorig jaar zei Van Doninck dat deze toptechnologie tot op heden nooit samen gebruikt is en nooit op zee. Als Sea Naval Solutions het haalt, zal EDR instaan voor de bovenbouw van de schepen, het meest complexe onderdeel met alle elektronica voor zowel combat- als dronetechnologie. EDR heeft hiervoor een tijdelijke handelsvennootschap opgericht met Thales Belgium.

De oplevering van het eerste schip is voorzien in 2024 en het laatste in 2030. Vandaag rondt Defensie het evaluatierapport af. Het is dan aan de regering om de knoop door te hakken. Het is afwachten of dit tot de lopende zaken behoort en nog voor de verkiezingen gebeurt.

Koen Heinen