Door P&O gehuurde ‘Wega’ even aan de kant en straks buiten

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

Het was opgevallen dat het door P&O Ferries gehuurde containerschip ‘Wega’ al sinds 15 december werkloos tegen de Leopold II-dam in Zeebrugge lag. Dit schip van 749 teu voer sinds september twee keer per week over en weer tussen Zeebrugge en Teesport (Middlesbrough). De Britse ferrymaatschappij versterkte hiermee de dienst waarop ze de roroschepen ‘Bore Song’ en ‘Mistral’ inzet, met wekelijks zes afvaarten in elke richting. Door het inschakelen van een extra containerschip kwam er op deze roroschepen meer ruimte voor rollende lading vrij.

“De ‘Wega’ ligt even aan de kant omdat er in deze periode van het jaar geen directe nood aan capaciteit was. Na de vakantieperiode zullen we dit schip opnieuw tussen Zeebrugge en Teesport inzetten”, verduidelijkt port manager Peter Stolk (foto).

Van drie naar twee schepen

Voor de nabije toekomst heeft Stolk verrassend nieuws: “We verwachten dat we eind februari de ‘Wega’ kunnen vervangen door een roroschip met een grotere capaciteit. Dat zal ons toelaten om van een rotatie met drie schepen terug te gaan naar een rotatie met twee schepen.” Deze redenering betekent dat behalve de ‘Wega’ ook ofwel de ‘Mistral’ ofwel de ‘Bore Song’ van de lijn Zeebrugge-Teesport gehaald zou worden. Verdere details hierover kon P&O Ferries nog niet geven.

De rederij uit Dover, eigendom van de groep Dubai World, gebruikt vanuit Zeebrugge naast de ‘Wega’ ook een tweede containerschip. De ‘Elisabeth’ van 648 teu, die drie keer per week over en weer vaart tussen Zeebrugge en Hull. Ook dit containerschip wordt – sinds mei 2017 – ingeschakeld om meer rollende vracht te kunnen meenemen op de ‘Pride of Bruges’ en ‘Pride of York’.

Roel Jacobus