CMA CGM kiest Containerships als Europese dochter

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

CMA CGM nam de Finse rederij Containerships eind oktober vorig jaar over. De Finnen zijn actief in zowel Noord-Europa en de Baltic, als in het Middellandse Zeegebied tussen Turkije en Noord-Afrika. De keuze om vanaf 1 april Containerships als enige merknaam in het Europese shortseaverkeer te gebruiken, betekent dat de Franse groep de naam MacAndrews opoffert. MacAndrews werd al in 2002 door CMA CGM overgenomen en fuseerde vorig jaar nog met OPDR. MacAndrews staat vooral sterk als multimodale carrier tussen Noord-Europa, het Iberisch Schiereiland, Marokko en de Canarische Eilanden.

De keuze voor slechts één merknaam zal synergievoordelen opleveren. Zo zullen onder andere de agentennetwerken van Containerships en MacAndrews samengevoegd worden. De Europese dochterrederij zal zowel maritiem als multimodaal vervoer aanbieden. Vorige maand koos CMA CGM ook in Azië al voor een merknaam voor de regionale diensten. APL neemt daar de activiteiten van Cheng Lie Navigation (CNC) over en zal zowel de eigen als de overgenomen intra-Aziatische diensten onder de naam CNC verkopen.

Lng

De keuze voor de naam Containerships is deels ingegeven door het feit dat de Finse dochter in de kijker loopt door als eerste op lng aangedreven nieuwbouwschepen in Europese shortseadiensten te introduceren. De Finnen namen vorige maand de ‘Containerships Nord’ van 1.380 teu in ontvangst als eerste nieuwbouw die op vloeibaar aardgas vaart.

Dat containerschip zal vanaf eind deze maand ook Antwerpen aanlopen. CMA CGM zal het schip immers inschakelen in de French Baltic Loop A, die Rotterdam en Antwerpen met Sint-Petersburg verbindt. De nieuwbouw wordt op 29 januari voor de eerste keer bij Antwerp Gateway verwacht en zal de dienst op Rusland samen met de gehuurde ‘Delphis Finland’ (1.926 teu) verzorgen.

Stefan Verberckmoes