Antwerpen loopt vijf aanlopen van megaschepen mis

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De capaciteitsbeperking heeft alles te maken met het Chinees nieuwjaar, dat dit jaar op 5 februari valt. In de daaropvolgende weken draait de Chinese exportmotor op een laag toerental. Om te vermijden dat de rederijen hun tarieven zouden laten zakken om alle slots gevuld te krijgen, annuleren de meeste grote carriers een aantal reizen.

De 2M-partners Maersk en MSC gaan volgende maand zes afvaarten naar Noord-Europa en drie naar de Med niet laten doorgaan. Vijf van die afvaarten zouden ook naar Antwerpen gaan. De schepen die niet voor Antwerpen zullen laden en een tijdje werkloos zullen blijven, zijn onder andere de ‘MSC Oscar’ (19.224 teu), de ‘MSC Tina’ (19.437 teu) en de ‘Eugen Maersk’ (17.816 teu).

Drie loops

De Scheldehaven ontvangt wekelijks drie grote Far East loops van 2M, maar de ‘Maersk Hong Kong’ zal op 12 februari niet in Ningbo beginnen laden voor de AE6/Lion Service die Antwerpen aanloopt. In week 7 en 8 zijn er geen afvaarten van zowel de AE2/Swan als AE7/Condor Services, die beide Antwerpen rechtstreeks aanlopen.

Bij eerdere annulaties heeft 2M het vaarschema van de andere diensten eenmalig aangepast, maar dat zal volgende maand nauwelijks gebeuren. Hamburg wordt eenmalig toegevoegd aan twee reizen van de AE1/Shogun Service ter compensatie van het wegvallen van twee calls van de AE7/Condor Service en Le Havre krijgt een keer de 19.462 teu grote ‘MSC Rifaya’ (foto) als extra bezoeker.

Eastboundverkeer

Voor Antwerpen worden geen compensaties voorzien, wat betekent dat in week 7 en 8 alleen de AE6/Lion Service in het Verre Oosten voor de Scheldehaven zal laden. Maersk en MSC wijzen erop dat de lijst nog kan aangevuld worden met extra annulaties indien nodig.

Het schrappen van de westbound afvaarten zal ruim een maand later in Europa ook gevolgen hebben voor het eastboundverkeer naar Azië. Welke alternatieven daar worden aangeboden, zal pas later bekendgemaakt worden.

Stefan Verberckmoes