North Sea Port halveert haventarieven bij dubbele aanloop

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

Aan Vlaamse zijde opende Gent wel vaker de tarievendans. North Sea Port neemt dat voorbeeld over.

De haventarieven ondergaan in de Vlaams-Nederlandse fusiehaven voor 2019 een “beperkte stijging die zowat 25% lager ligt dan de verwachte inflatie”. Diezelfde regel is ook dit jaar al toegepast.

Dat levert nog steeds een verschillend resultaat op aan beide kanten van de grens en omdat de inflatie versnelt, gaan de tarieven dit jaar ook sterker omhoog. In Vlissingen en Terneuzen is sprake van een bijstelling met 1,2%. In Gent bedraagt de stijging 1,8%. Ook dit jaar gingen de havengelden aan een verschillend ritme omhoog en lag de toename hoger aan Belgische zijde.

Dubbele aanloop beloond

North Sea Port voert wel een nieuwigheid in. Zeeschepen die in één reis zowel het Zeeuwse als het Gentse deel van het grensoverschrijdend havengebied aandoen, krijgen vanaf volgend jaar 50% korting. “Tot nu toe dienden ze daarvoor tweemaal te betalen, één keer voor Vlissingen en Terneuzen, en nog een keer voor Gent”, verduidelijkt het havenbestuur.

North Sea Port ziet de maatregel als een van de voordelen die aan de bedrijven beloofd zijn bij de fusie tussen Gent en Zeeland Seaports. Dubbele aanlopen komen binnen North Sea Port geregeld voor. Vorig jaar was dat voor 105 zeeschepen het geval.

Grote bulkschepen die te diep steken om rechtstreeks te schutten in Terneuzen en eerst voor het sluizencomplex worden gelichterd, zitten niet in dat cijfer. “De Put van Terneuzen maakt geen deel uit van ons havengebied”, zegt de woordvoerder van North Sea Port desgevraagd.

Voor zee- en binnenschepen die aan bepaalde milieuvereisten en veiligheidsnormen voldoen, blijven eveneens een aantal kortingen van kracht. De korting voor een dubbele aanloop geldt niet voor binnenschepen.

Naar één tariefreglement

North Sea Port heeft van bij de start aangegeven dat het naar één tariefreglement voor zijn hele havengebied wil, maar dat dit proces niet van de ene op de andere dag zou plaatsvinden. De fusiehaven schuift nu de datum van 2021 naar voor om dat doel te bereiken.

Dat moet de klantvriendelijkheid van de haven ten goede komen.

Jean-Louis Vandevoorde