MPET investeert in slimme camera’s op havenkranen

Nieuws, Scheepvaart
Bart Timperman

“De slimme camera’s nemen gedeeltelijk taken over die de ‘markeur’ nu uitvoert”, verduidelijkt MPET-President Dirk Oellibrandt. “De camera kijkt het containernummer na, controleert de aanwezigheid van loodjes, leest de stickers en capteert de foto’s in het kader van schadevaststelling. Op die manier worden alle gegevens van de container vergeleken met de los- of laadlijsten. De afwikkeling verloopt zo volledig automatisch, waardoor er pas menselijke interventie nodig is als er iets exceptioneels gebeurt.”

Voortrekker

De plaatsing van de camera’s met ‘Optical Character Recognition’ kosten ongeveer 125.000 euro per havenkraan. De uitrol start begin 2019 met de kranen op de MPET-Oostkant van het Deurganckdok. In het tweede kwartaal van volgend jaar begint de operatie dan op de MPET-Westkant. Die wordt afgerond tegen eind 2019. Dat betekent dat er ongeveer twee weken plaatsingstijd nodig is per kraan.

“MPET wil een voortrekker zijn in het verhogen van de veiligheid in de haven”, zegt MPET-CEO Harold Kunst. “Daarmee willen we het verhaal rond veiligheid onderschrijven dat we recent op de Cepa/Alfaport-conferentie afspraken. We hebben de ambitie om het aantal arbeidsongevallen nog fors te doen dalen, om uiteindelijk op nul uit te komen.”

Binnen

“De job van markeerder is een van de meest risicovolle op de terminal”, weet Dirk Oellibrandt. “Die persoon staat buiten onder de kraan en noteert er de gegevens van de containers op een draagbare computer. Het spreekt voor zich dat die plaats niet zonder risico is. Als we die persoon naar binnen kunnen halen, reduceren we meteen sterk de kans op ongevallen.”

De plaatsing van de slimme camera’s gebeurt in nauw overleg met PSA Antwerp en Terminal Investment Limited, de aandeelhouders van MPET. Daar worden soortgelijke kranen gebruikt en is er al een eerste gebruikerservaring met de slimme camera’s op kranen.

Bart Timperman