THE Alliance maakt aanbod voor 2019 bekend

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De grootste wijzigingen in het oost-westnetwerk van THE Alliance zijn de koppeling van een dienst tussen Noord-Europa en het Verre Oosten aan twee diensten op de trans-Pacific en de start van een vierde loop op de Pacific Northwest vanuit China, Taiwan en Japan naar Tacoma en Vancouver. De drie alliantiepartners sturen ook voor het eerst een oost-westdienst (Pacific Northwest 2) naar de Noord-Vietnamese haven Haiphong.

De FE1 Service tussen Europa en de Far East, waarin schepen van 8.100 tot 9.600 teu varen, zal volgend jaar in Japan doorgetrokken worden naar Los Angeles (of Long Beach) en Oakland. De nieuwe FE1/PS1-pendulumdienst vervangt op de trans-Pacific twee kleinere loops tussen Japan en de westkust van Noord-Amerika, waarin nu nog kleine panamaxschepen van 4.400 tot 5.000 teu varen.

De FE2 Service met de grootste schepen (van 19.870 tot 20.181 teu) zal niet langer Xingang aanlopen. Ook Le Havre valt uit de boot. De Franse haven verliest de aanlopen van de FE2 en FE3 loops, maar krijgt daar de FE4 en FE5 voor in de plaats. In de FE4-dienst wordt Le Havre de nieuwe eerste Europese loshaven en wordt Rotterdam naar de tweede plaats verdrongen.

Capaciteitsuitbreiding

De drie alliantiepartners hebben aangekondigd dat ze hun capaciteit tussen de Far East en Europa verder zullen verhogen en noemen die capaciteitsuitbreiding ‘noodzakelijk’. Momenteel wordt de capaciteit van de FE5 Service tussen Zuid-Oost Azië en Noord-Europa verhoogd.

Flows meldde eerder al dat de gloednieuwe ‘ONE Columba’ van 14.052 teu zijn maidentrip voor de FE5-dienst maakt. De roze containerreus wordt volgens de laatste planning op nieuwjaarsdag in Antwerpen verwacht. Ook de zusterschepen ‘NYK Swan’ en ‘NYK Wren’ van 14.020 teu vervoegen deze maand in Azië de FE5-vloot ter vervanging van schepen van zo’n 10.000 teu. In januari volgt de ‘Hong Kong Express’ (13.169 teu) van Hapag-Lloyd.

Antwerpen

Het aantal Antwerpse aanlopen blijft in het nieuwe netwerk van THE Alliance onveranderd. De Scheldehaven zal drie Verre Oostendiensten (FE3, FE4 en FE5) blijven ontvangen en vier trans-Atlantische lijnen. In de AL4 Service naar de Golf van Mexico komt er wel een nieuwe bestemmingshaven bij. Tuxpan wordt in de US Gulf de eerste aanloophaven voor Veracruz, Altamira, Houston en New Orleans. Alleen Hapag-Lloyd en ONE zullen lading van en naar Tuxpan accepteren.

Het nieuwe netwerk van Hapag-Lloyd, ONE en Yang Ming op de grote oost-westroutes telt volgend jaar 29 lijndiensten die 76 havens aanlopen en waarin minstens 249 schepen zullen varen. Dat is iets minder dan dit jaar omdat de AL6 Service tussen het Middellandse Zeegebied en Noord-Amerika niet langer als een eigen dienst beschouwd wordt. Op die vaarroute vormen de drie leden van THE Alliance vanaf deze maand een Vessel Sharing Agreement met CMA CGM, APL, Cosco Shipping en OOCL uit de Ocean Alliance.

De drie carriers hebben nog niet bekendgemaakt wanneer alle rotatiewijzigingen doorgevoerd worden.

Stefan Verberckmoes