ACV: “Veiligheidssystemen werkten niet bij kantelende jol Wandelaar”

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen

De christelijke vakbond ACV-Transcom komt in een persmededeling terug op het ongeval van gisteren, waarbij een Nederlandse loods en twee matrozen bij het loodsstation Wandelaar in zee belandden na het kapseizen van de jol (kleine speedboot, hier te zien op archiefbeeld, red.) die de loodsen van en naar de schepen transporteert. Volgens de vakbond ging het op verschillende punten mis met de veiligheid: het systeem dat de jol vanzelf weer overeind moet zetten, zou niet hebben gewerkt, de lichtjes op de zwemvesten van de Vlaamse collega’s zouden eveneens niet hebben gewerkt en de beloodsing zou te snel na het incident zijn hervat. Volgens ACV-Transcom had eerst duidelijk moeten worden waarom het zelfrichtingssysteem van de jol dienst had geweigerd. 

Onderzoek niet via media

Yves Goossens, CEO van de Vlaamse overheidsrederij VLOOT, is enigszins verbaasd door de publieke demarche van ACV. “Sinds het incident is er vandaag en gisteren bilateraal contact geweest met ACV en andere bonden”, klinkt het. “Daarbij hebben we een aantal zaken uitgeklaard. Het zelfrichtingssysteem van de jol heeft wél gewerkt. Er staan verschillende infosessies gepland om meer duiding te geven bij wat er precies is misgegaan. Bovendien zijn er extra preventieve maatregelen genomen, bovenop de standaard veiligheidsprocedures, die van kracht blijven zolang het onderzoek naar de precieze omstandigheden van het ongeval loopt. Daarover is er doorlopend intern gecommuniceerd. Ik voel er niet veel voor dit onderzoek via de media te voeren.”

Snel duidelijkheid

Goossens hoopt dat er zo snel mogelijk, wellicht al in de loop van volgende week, duidelijkheid komt over wat er precies is misgegaan toen de Nederlandse loods en de Vlaamse bemanning van de jol maandagochtend om 5.00 uur in het water terechtkwamen. “Het duurt nu eenmaal even voor er over bepaalde zaken meer duidelijkheid is”, zegt Goossens. “Maar ik deel de bezorgdheid om de veiligheid aan boord en op zee. Uiteraard willen we zoveel mogelijk vermijden dat onze bemanningen aan gevaren worden blootgesteld.” 

Michiel Leen