Verbrugge Terminals verlangt naar nieuwe containerlijnen Zeebrugge

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

Op de Zeebrugse terreinen van de Zeeuwse goederenbehandelaar Verbrugge Terminals is al enige tijd weinig activiteit merkbaar. Meer zelfs: onlangs werd een mobiele Gottwaldkraan op een schip geladen en naar het hoofdhuis in Vlissingen gebracht. In de havengemeenschap rezen daardoor geruchten dat Verbrugge Terminals er misschien de stekker zou uittrekken, nadat de groep vorig jaar al afstand had gedaan van 17 ha van haar concessie van 25 ha.

“We hebben inderdaad een groot stuk van onze concessie teruggegeven”, zegt Martin Verbrugge. “Dat gedeelte wordt nu door PSA gebruikt voor papierpulp van StoraEnso. Die Gottwaldkraan was hard nodig in Vlissingen, terwijl ze in Zeebrugge onvoldoende benut werd. Bovendien kunnen we daar een beroep doen op de brugkranen van onze buren CSP Zeebrugge, die perfect bruikbaar zijn voor zowel containers als breakbulk.”

Parlementaire discussie

“Ons grote probleem is dat we naar Zeebrugge kwamen voor de containerlijnen maar dat hun aantal de jongste jaren sterk afnam”, zegt Verbrugge. De komst van de goederenbehandelaar was in 2014 groot nieuws. De Zeeuwen investeerden 22 miljoen euro in twee loodsen en uitrusting en mikten erop dat ze jaarlijks 2 miljoen ton papier en metaalproducten zouden behandelen, aangevuld met projectlading zoals onderdelen voor windenergieparken.

Het ging om Verbrugges eerste vestiging buiten de thuisbasis in Terneuzen en Vlissingen, met als doel onmiddellijke aansluiting op het wereldwijde containernetwerk van Zeebrugge. Die keuze voor het buitenland leidde zelfs tot discussie in het Nederlands parlement. Maar kort na de ambtieuze start in Zeebrugge gooide het gekelderde containeraanbod roet in het eten en bleven de volumes onder de verwachtingen.

A-status Cosco

“Maar ik heb weer goede hoop. Vorige week was ik in China en sprak er met veel mensen. Ik heb sterk de overtuiging dat er vanaf volgend jaar veel meer containers en afvaarten met het Midden-Oosten en het Verre Oosten zullen zijn. Als je weet dat Cosco aan Zeebrugge een A-status toekende, dan wil dat wat zeggen. Volgende week wordt in Zeebrugge trouwens een delegatie uit China verwacht om met ons en andere bedrijven de mogelijkheden te bespreken. Bijkomende containerdiensten zullen kansen bieden om zaken op te zetten met onze klanten en partners zoals Koddaert (metaalgroothandel uit Torhout, red.).”

“Het duurt nu misschien al lang maar ik heb nog steeds vertrouwen in Zeebrugge. Wij horen bij de believers. We hebben ook niet veel keuze want we hebben er loodsen geplaatst om minimaal 40 jaar te gebruiken. Ze zijn sterker gebouwd dan in Vlissingen want naar verluidt waait het in Zeebrugge veel harder”, aldus Martin Verbrugge.

Roel Jacobus