Renault laat zeilschepen bouwen voor autovervoer (UPDATE)

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De Franse autobouwer Renault heeft een samenwerkingscontract voor drie jaar getekend met Neoline, een start-up uit Nantes die als rederij zeilschepen voor vrachtvervoer wil inzetten. Renault is de eerste klant voor het in 2005 opgerichte bedrijf.

Het is de bedoeling dat Neoline twee zeilschepen met een lengte van 136 meter laat bouwen. Die zullen lading van Renault vervoeren tussen de Franse haven Saint-Nazaire, Bilbao, Charleston, Baltimore en de Franse eilandengroep Saint-Pierre-et-Miquelon ten oosten van Canada. De roroschepen zullen beschikken over een zeiloppervlakte van 4.200 meter. De twee vaartuigen zouden in 2020 en 2021 in de vaart moeten komen.

Twee rorokleppen

De capaciteit van de twee garagedekken zal rond de 1.500 lijnmeter schommelen. De schepen krijgen zowel aan de achterkant als aan een zijkant achteraan een roroklep. Via die klep kan projectlading tot 9,8 meter hoog en 200 ton zwaar aan boord gereden worden. Bovendeks wordt er uiteraard geen laadruimte voorzien.

Met de overschakeling op windenergie wil Renault de doelstelling halen om de CO2-uitstoot van de volledige logistieke keten tussen 2016 en 2022 met 6% te verlagen. De Franse groep vervoert zo’n 60% van alle onderdelen en afgewerkte wagens per schip.

Langere transittijden

De keuze voor zeilschepen betekent dat Renault akkoord gaat met langere transittijden. De dienstsnelheid van de zeilschepen zal elf knopen bedragen. Dat is omgerekend iets meer dan twintig kilometer per uur. Er zal aan boord ook een dieselelektrische hulpmotor met een vermogen van 4.000 kW geïnstalleerd worden. Wanneer die meedraait, zal de maximumsnelheid 14 knopen bedragen. Er wordt momenteel uitgegaan van een transittijd tussen Saint-Nazaire en Baltimore van 16,5 dagen. Met twee schepen kunnen twee afvaarten per maand en per richting geboden worden.

De diepgang van de schepen zal op volle zee veertien meter bedragen, maar kan voor het binnenvaren in de havens beperkt worden tot 5,5 meter. Ook de hoogte van de zeilmasten (67 meter) kan indien nodig beperkt worden tot 41 meter.

Stefan Verberckmoes