Laatste nieuwe megamax Maersk op maidentrip naar Antwerpen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Maersk Line en MSC hebben hun vlootplanning al enkele keren aangepast, maar volgens de laatste vaarschema’s zal Maersk Line nu alle tonnage voor de AE2/Swan Service leveren. De dienst zou eerst heropgestart worden met de ‘MSC Mirja’ (19.473 teu), maar intussen werd de ‘Estelle Maersk’ van 17.816 teu aangeduid voor de eerste afvaart op 8 december uit Qingdao.

Maersk Line zal in de dienst zeven van de acht schepen uit de E-klasse inzetten. Daar komen nog drie Triple E-schepen van de eerste generatie bij (18.340 teu) en de ‘Maastricht Maersk’ (20.568 teu), die momenteel als elfde en laatste Triple E van de tweede generatie bij de Zuid-Koreaanse scheepswerf Daewoo wordt klaargemaakt voor de oplevering (foto).

Maidentrip

De ‘Maastricht Maersk’ zal volgens de laatste planning op 16 januari in de vaart komen en de afvaart van 19 januari uit Qingdao verzorgen. De nieuwbouw zal daarna nog bijladen in Busan, Ningbo en Yantian alvorens koers te zetten naar Port Said, Rotterdam, Felixstowe en Antwerpen. De megamax wordt op 26 februari op maidentrip aan het Deurganckdok verwacht.

Maersk Line en MSC boden medio september de voorlopig laatste westboundafvaart van de AE2/Swan Service omdat ze hun capaciteit wilden aanpassen aan het lagere ladingaanbod in het winterseizoen.

De Far East loop wordt vroeger dan verwacht heropgestart. Dat gebeurt vooral op aandringen van MSC omdat de rederij uit Genève niet te spreken is over het feit dat andere carriers (of allianties) het voorbeeld van 2M niet gevolgd hebben. Dat Maersk en MSC schepen aan de kant hebben gehouden, heeft de andere carriers toegelaten om marktaandeel te winnen.

Stefan Verberckmoes