CMA CGM en CEVA Logistics preciseren samenwerking

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De Franse rederij CMA CGM controleert intussen al 33% van de aandelen in de Zwitserse logistieke groep CEVA en heeft vandaag bevestigd dat er een officieel overnamebod komt. De groep uit Marseille biedt alle investeerders die zich zouden willen terugtrekken, een bedrag van 30 Zwitserse frank per aandeel.

Met het openbaar overnamebod hoopt CMA CGM de meerderheid in CEVA Logistics te krijgen. Het aangeboden bedrag ligt naar eigen zeggen 46% hoger dan de gemiddelde koers in de zestig dagen voor 1 oktober en is identiek hetzelfde als het afgewezen bod van de Deense sectorgenoot DSV.

CC Log

Eerder raakte al bekend dat CMA CGM de afdeling ‘freight management’ aan CEVA verkoopt. Daarvoor werd uiteindelijk een overnamebedrag van 105 miljoen dollar (exclusief schulden en cash) afgesproken. Het ‘freight management’ van CC Log is goed voor een jaarlijkse omzet van 630 miljoen dollar en een operationele winst van 16 miljoen dollar.

CEVA krijgt er met CC Log een trafiek van zo’n 170.000 teu bij voor zijn ‘Ocean Freight Management’. De expediteur kan onder andere de groupage-activiteiten uitbreiden en de overname zal ook aanzienlijke besparingen opleveren omdat er veel synergievoordelen zijn.

Sartini

Met Nicolas Sartini (foto) krijgt CMA CGM iemand van de hoogste rang aan de top van CEVA Logistics. Sartini is momenteel CEO van de Singaporese dochterrederij APL, waarvan hij de resultaten de voorbije jaren gevoelig heeft verbeterd. Het wordt meteen ook zijn opdracht bij CEVA, waar hij per 1 januari aan de slag gaat als nieuwe Chief Operating Officer (COO) en vice-CEO.

CMA CGM en CEVA benadrukken beide dat CEVA Logistics een zelfstandig en beursgenoteerd bedrijf blijft. De benoeming van Sartini moet de structurele transformatie van CEVA vooral versnellen omdat hij ervaring heeft met dergelijke transformatieprocessen.

Resultaten

In het derde kwartaal heeft de groep CMA CGM 5,5% meer lading vervoerd en zorgden iets hogere tarieven voor een omzetstijging van 6,3%. De nettowinst bedroeg 103,1 miljoen dollar. Dat is een duidelijke verbetering tegenover de nettowinst van 22,7 miljoen dollar uit het tweede kwartaal, maar een serieuze achteruitgang in vergelijking met de winst van 323,3 miljoen dollar uit het derde kwartaal van 2017.

Het verschil zit in de stijging van de kosten, die nu 7,7% hoger zijn dan vorig jaar. Per vervoerde teu stegen de uitgaven in een jaar tijd met 77 dollar, waarbij alleen al de hogere bunkerkosten voor een extra kost van 55 dollar/teu zorgden. Die verhoging kon CMA CGM slechts gedeeltelijk doorrekenen via een nieuwe (en gecontesteerde) Emergency Bunker Surcharge.

Stefan Verberckmoes