Vlissingen kan weer omhoog kijken op containerladder

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

Vandaag loopt de ‘AS Fatima’ (1.296 teu) voor de eerste maal Vlissingen aan in het raam van een shortseadienst die CMA CGM vanuit Noordwest-Europa op Marokko verzorgt. Het schip gaat bij koellogistieker en goederenbehandelaar Kloosterboer een 150-tal teu laden.

Die 40’ reefercontainers gaan richting Tanger om daar aansluiting te vinden op de diensten die de Franse containeroperator op heel West-Afrika verzorgt. Het gaat om een trafiek die tot dusver via Antwerpen en Rotterdam transiteerde.

Kloosterboer en CMA CGM willen het daar niet bij laten en bekijken hoe de containertrafiek in Vlissingen verder opgetrokken kan worden.

Terminal

Een passende installatie is een van de in te vullen randvoorwaarden. Die zou er kunnen komen door aan de Westhofhaven (foto), waar Kloosterboer vandaag vooral conventioneel stukgoed laadt en lost, ruimte vrij te maken voor containeroverslag.

Een deel van dat terrein, dat in totaal een 25-tal hectare groot is, gaat Kloosterboer nu herinrichten om er alvast de containerschepen van CMA CGM te behandelen. “In eerste instantie denken we aan een oppervlakte van vijf hectare. We zullen daar dan alle containers samenbrengen die we behandelen. Dat kan zonder nieuwe infrastructuur te moeten bouwen. Die ligt er en de kaai aan de Westhofhaven is onlangs nog met 175 meter verlengd”, legt commercial manager Fred Compeer uit.

Met de eigen volumes van Kloosterboer, goed voor zo’n 30.000 teu, en de nieuwe dienst van CMA CGM zou de trafiek vrij snel richting 100.000 teu gaan.  Als ook andere gebruikers zich aandienen en de volumes verder groeien, kan in een volgende fase gedacht worden aan een uitbreiding van het areaal voor containeroverslag en aan bijkomende behandelingsmaterieel, zegt Compeer nog.

Potentieel

“Plannen voor een grootschalige terminal hebben we niet, maar we zien potentieel in Vlissingen. In de haven en de regio zitten heel wat verladers kort op de terminal, de samenwerking met Zeeland Seaports en de Provincie Zeeland is goed en de combinatie met Kloosterboer biedt tal van voordelen”, onderstreept Joop Mijland, managing director van CMA CGM Nederland, van zijn kant.

“We gaan binnenkort ook met grotere schepen naar Vlissingen, wat maakt dat de allocatie voor die haven kan groeien”, verwijst hij naar de zopas aangekondigde samenvoeging van de twee Marokkodiensten van de rederij.

Mijland sluit niet uit dat andere shortseadiensten van de groep de Zeeuwse haven in hun rotatie opnemen en noemt daarbij markten zoals het Iberisch schiereiland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland, Scandinavië en het Balticum bij naam, net als CMA-dochters MacAndrews en OPDR.

“Elke ontwikkeling moet wel gedragen worden door de markt We hebben vertrouwen in de regio, maar de regio zal ook vertrouwen moeten hebben in ons en de klanten zullen de stap over de drempel moeten zetten”, voegt hij daar meteen aan toe.

Containerplannen

Met de komst van de eerste dienst van CMA CGM staat Zeeland Seaports weer op de containerladder. Met de stapsgewijze aanpak die Kloosterboer en de Franse operator hanteren, kan het Zeeuwse havenschap op die ladder bovendien weer omhoog kijken en hopen op een iets grotere rol in het (shortsea) containerverkeer.

In het niet zo verre verleden waren ooit drie projecten in de running om Vlissingen op de (deepsea) wereldwijde containerkaart te zetten: de buitengaatse ‘Westerschelde Container Terminal’ (WCT) van PSA, de ‘Verbrugge Container Terminal’ (VCT) aan de Quarleshaven en de ‘Scaldia Container Terminal’ (SCT) van de Belgische combinatie Sea-Invest/Zuidnatie aan de Scaldiahaven.

Samen zouden ze goed geweest zijn voor ruim 5 miljoen teu aan capaciteit. Het kwam er niet van. Containers waren tot nu toe goed voor minder dan 1% van de totale maritieme overslag van Zeeland Seaports.