Vlaeynatie bouwt nu ook suikerterminal in Terneuzen

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

De Zeeland Sugar Terminal (ZST) zal een oppervlakte van om en bij 5 hectare beslaan en komt aan de Autrichehaven, het insteekdok aan het zeekanaal Gent-Terneuzen dat de Axelse Vlakte maritiem ontsluit.

Meststoffen

Een half jaar geleden is daar op de 11 hectare grote concessie van de Antwerpse holding de bouw begonnen van een eerste terminal voor de behandeling van meststoffen van de Chileense groep SQM. De terminal paalt rechtstreeks aan een nieuwe productievestiging van SQM-dochter Plantacote en zal aan aanvoerzijde de grondstoffen voor die fabriek lossen. Terneuzen zal aan afvoerzijde tevens dienst doen als draaischijf in de shortseatrafieken van SQM.

De bouw van die eerste terminal is ver gevorderd (foto). Vlaeynatie verwacht daar dit jaar nog het eerste schip. De installatie, die een 32.000 m² groot magazijn omvat, zal naar verluidt op 1 januari volledig operationeel zijn.

Suiker

Naast die meststoffenterminal komt een tweede ‘state of the art’ terminal voor de behandeling en opslag van witte suiker in bulk, meldt Vlaeynatie. De Antwerpse groep keert zo deels terug naar zijn roots. Tot in 2009 was Vlaeynatie het moederbedrijf van Manufert, de belangrijkste suikerterminal in de Antwerpse haven. Die werd toen verkocht aan Euroports.

De beslissing om een suikerterminal in Terneuzen uit te bouwen kwam er na “gesprekken met verschillende stakeholders in de Europese suikerindustrie”, zegt Vlaeynatie. De groep kan alvast opnieuw rekenen op een klant die borg staat voor een stevig basispakket aan lading.

Ditmaal gaat het om de Britse trader in landbouwproducten ED&F Man, die suiker als een van zijn belangrijkste commodities heeft. De Britse groep was “actief betrokken bij de ontwikkeling van het project” en wordt omschreven als “een strategische partner”. Een participatie in de terminal heeft ED&F Man echter niet.

Hoeveel de investering bedraagt, zegt Vlaeynatie niet. Aan de kant van Zeeland Seaports wordt wel aangegeven dat de terminal een dertigtal rechtstreekse jobs zal opleveren.

Sector in beweging

Vlaeynatie staat met zijn investering niet alleen. De suikersector is momenteel in beweging. Zelf spreekt Vlaeynatie van “de nood aan een nieuwe onafhankelijke operator in het vooruitzicht van de verandering in het suikerregime na 2017” om zijn nieuwe vestiging in Terneuzen uit te leggen.

Vanaf 2017 wordt de internationale suikerhandel immers gedereguleerd. De verwachting is dat Europese uitvoerders dan nieuwe overzeese markten zullen zien opengaan en de Europese productie van bietsuiker zal toenemen. Dat zal zich dan weer vertalen in een grotere vraag naar op- en overslagcapaciteit.

In Antwerpen heeft Euroports eerder dit jaar al aangekondigd dat het om die reden zijn  “grootste investering ooit” in een van zijn op- en overslaginstallaties zal doen bij Manufert. Bedoeling is om de grote suikerterminal aan het Kanaaldok klaar te stomen voor het opengaan van de markt in 2017.