“Nog drie jaar overcapaciteit”

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

In de laatste editie van het Container Forecaster Report heeft Drewry de verwachte groei van het ladingaanbod dit jaar naar 2,2% teruggebracht. Dit jaar komt er wel 1,6 miljoen teu aan nieuwe capaciteit bij (+7,7%), waardoor de verhouding tussen vraag en aanbod is gedaald naar 91.

Omdat er volgend jaar nog eens 1,3 miljoen nieuwe slots bijkomen, zal die verhouding nog verder dalen en wordt de overcapaciteit zelfs nog dramatischer dan in het recessiejaar 2009.

Opleggen

“De lijnvaart zit nu midden in een crisis die volgend jaar nog gaat verergeren”, zegt onderzoeker Neil Dekker. “Hoe lang de crisis nog zal duren, hangt af van de aanpak van de rederijen. Ze zullen meer tonnage moeten opleggen dan ze tot nu bereid waren te doen.”

Dat sommige carriers nog winstgevend zijn, heeft volgens Drewry te maken met de forse daling van de bunkerkosten. “Ze mogen echter niet rekenen op deze onverwachte meevaller om rendabel te blijven”, aldus Dekker.

Hij wijst erop dat de spotvrachten op heel wat grote vaargebieden nu historisch laag zijn. De Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) bereikte vorige vrijdag met 533,91 punten inderdaad een nieuw dieptepunt. De tarieven zijn niet alleen tussen China en Noord-Europa bijzonder laag; voor het lange traject tussen Shanghai en Santos wordt nu bijvoorbeeld maar 158 dollar per teu meer betaald.