Amerikaans containerschip vermist na orkaan

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Uit het laatste contact met het schip via satelliet bleek dat de ‘El Faro’ donderdagochtend 15 graden slagzij maakte en dat de motoren waren uitgevallen. In het weekend werden door de Coast Guard in de regio waar de ‘El Faro’ had moeten varen, reddingsvesten, containers en een oliespoor aangetroffen.

Het schip was onderweg van Jacksonville naar San Juan met 391 containers, 294 trailers en auto’s aan boord. De 33-koppige bemanning was grotendeels Amerikaans van origine (28), omdat het schip op een binnenlandse Jones Act-route voer. Alle 28 Amerikanen zijn net als vijf Polen vermist.

Dertig jaar

De ‘El Faro’ werd in 1975 in de Verenigde Staten gebouwd door Sun Shipbuilding en was dus al dertig jaar in de vaart. Het behoorde tot een reeks van tien eenheden die via een roro-klep ook trailers konden laden. In 1993 werd de Amerikaanse conro verlengd door Alabama Shipyard tot 241,8 meter.

Amerikaanse schepen die op binnenlandse routes varen, blijven doorgaans lang in dienst omdat voor die Jones Act-diensten schepen nodig zijn die in eigen land gebouwd werden. Eerder dit jaar vierde Tote Maritime in San Diego nog de tewaterlating van de ‘Isla Bella’ (tweede foto) en ‘Perla Del Caribe’ (elk 3.100 teu). Dat zijn de eerste containerschepen die op LNG varen. Zij zullen tussen einde 2015 en begin 2016 actief worden tussen Jacksonville en San Juan in Puerto Rico.