Opmerkelijke daling van sloop van containerschepen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Volgens de Franse databank Alphaliner waren de containerschepen die dit jaar al verschroot werden, gemiddeld 23 jaar oud. Hun gemiddelde capaciteit bedroeg 1.765 teu. Vorig jaar was dat gemiddelde nog 22 jaar en 2.505 teu. In 2014 werden immers 28 panamax-schepen (meer dan 4.000 teu) en nog eens zestien grotere postpanamax-eenheden voor afbraak verkocht. Dit jaar hebben nog maar vier boten van meer dan 4.000 teu de containervloot op die manier verlaten.

Het ging onder andere om twee schepen van 4.639 teu van Hapag-Lloyd die in China verschroot werden. Zes zusterschepen die Hapag-Lloyd niet meer nodig heeft, werden dit jaar echter op de tweedehands markt verkocht en zijn nu dus nog altijd onder een andere naam in de vaart.

Chartertarieven

De forse daling van de sloop van containerschepen is het gevolg van het feit dat de schrootprijzen 36% lager zijn dan vorig jaar (als gevolg van de gedaalde staalprijzen), terwijl de chartertarieven met 30% zijn gestegen.

Een rederij als MSC heeft dit jaar al acht tweedehands schepen gekocht die 17 tot 22 jaar oud zijn, omdat dit goedkoper bleek dan extra tonnage te huren op de chartermarkt.

Gedoemd

Alphaliner blijft echter bij eerdere voorspellingen dat maxipanamax-schepen gedoemd zijn om in grote aantallen gesloopt te worden. Dit jaar steeg de vraag naar dit soort schepen omwille van de congestieproblemen aan de westkust van Noord-Amerika en de groei van de Aziatische export naar de VS, maar volgend jaar zullen vele maxipanamax’en overbodig worden omdat ze na de verbreding van het Panamakanaal vervangen kunnen worden door neopanamax-schepen van 6.000 tot 13.000 teu.

Werkloze vloot

De werkloze vloot kent momenteel ook een sterke groei en in het verleden was er meestal een direct verband tussen het aantal overtollige en gesloopte schepen. In de eerste acht maanden van dit jaar had minder dan 2% van de totale vloot geen opdracht, maar dat percentage is begin september gestegen naar 2,5%. 

Er is ook nog heel wat tonnage die voor verschroting in aanmerking komt. MSC bezit bijvoorbeeld 76 schepen die ouder zijn dan achttien jaar (samen 202.000 teu) en huurt nog eens zestig vergelijkbare eenheden (175.000 teu).