Ocean Three knipt, Hapag-Lloyd verhoogt

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

CMA CGM, China Shipping en UASC hebben hun capaciteit tussen het Verre Oosten en Noord-Europa al structureel verminderd door nog drie eigen wekelijkse diensten over te houden. Naar aanleiding van een vakantieweek in China, de ‘Golden Week’ in de eerste week van oktober, worden er nog bijkomende afvaarten geannuleerd.

De reis van de FAL23 Service (of AEC8) die op 5 oktober in Ningbo had moeten vertrekken, wordt afgelast. Ook de voor 8 oktober voorziene afvaart van de AEX1/AEC1/FAL8 waarin de grootste schepen van China Shipping en UASC varen, gaat niet door. Ook de CKYHE Alliance schrapt begin oktober een reis van de NE7 Service, waarop de drie leden van Ocean Three slots hebben.

GRI

Met de extra knip in het aanbod willen de rederijen niet alleen vermijden dat ze met half lege schepen zouden varen, maar ook de enorme druk op de tarieven enigszins verlichten. Omwille van de vakantieweek in China hadden ze overigens de ‘General Rate Increase’ (GRI) die ze doorgaans op de eerste dag van de maand doorvoeren, al vervroegd naar deze week.

Hapag-Lloyd heeft intussen als een eerste tariefverhoging voor oktober aangekondigd. De Duitse rederij wil proberen om de tarieven tussen de Far East en Europa per 19 oktober met 950 dollar per teu te verhogen. Ten opzichte van de huidige vrachtprijzen op de spotmarkt betekent dat een prijsstijging van meer dan 200%.

De carriers proberen al geruime tijd maandelijks hun tarieven met enorme bedragen te verhogen. Dat lukt meestal slechts gedeeltelijk, waarna de zeevrachten de weken erna terugzakken naar het vorige (lage) niveau.