Nieuwe aanwijzing voor grote Chinese fusie

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Die handel werd op 10 augustus stopgezet omdat beide groepen met een belangrijk project bezig zijn. In de officiële mededeling van gisteren staat dat het om een zeer complex dossier gaat, dat veel tijd vergt.

Met de vermelding dat er ook een ‘herstructurering van activa’ mee gemoeid kan zijn, wordt indirect bevestigd dat de twee grootste Chinese staatsrederijen over een fusie praten. Cosco en China Shipping verwachten dat ze hun belangrijke transactie binnen de maand zullen kunnen aankondigen.

Het klopt dat de afhandeling van een fusie van de twee bijzonder ingewikkeld kan worden omdat elf onderdelen van de twee groepen genoteerd zijn op verschillende beurzen (Hongkong, Shanghai, Shenzhen en Singapore).

Nummer vier

In de lijnvaart zijn Cosco Container Lines (Coscon) en China Shipping Container Lines (CSCL) momenteel de zesde en zevende grootste carriers. Samen zouden ze oprukken naar een vierde plaats, waarbij ze Hapag-Lloyd en Evergreen zouden inhalen. Met een huidige vlootcapaciteit van 1,55 miljoen teu blijft de Chinese tandem wel iets kleiner dan CMA CGM (1,83 miljoen teu).

Een fusie van Coscon en CSCL zou kunnen leiden tot een wijziging van de samenstelling van de grote mega-allianties omdat Cosco het grootste lid is van de CKYHE Alliance, terwijl China Shipping samen met CMA CGM en UASC de groep Ocean Three vormt.

Lees ook: 18/8/2015  “Fusie van Cosco en CSCL kan kettingreactie veroorzaken in lijnvaart”