Werkloze containervloot blijft groeien in piekseizoen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Het aantal containerschepen (van meer dan 500 teu) zonder opdracht, is de voorbije twee weken verder gestegen van 112 naar 127 eenheden. Ondanks het feit dat in deze tijd van het jaar de Chinese export normaliter het grootst is, worden er tussen het Verre Oosten en Europa toch nog opvallend veel afvaarten geannuleerd, omdat de beladingsgraad van de schepen volgens de Franse consultant Alphaliner onder de 85% is gezakt.

G6 Alliance

Mede als gevolg daarvan had de G6 Alliance eind juli al zes schepen van 6.700 tot 13.900 teu ergens leeg liggen wachten. De alliantie Ocean Three zette ook het mes in zijn aanbod tussen het Verre Oosten en Europa, maar kon zes schepen van 11.000 tot 14.000 teu evacueren naar de trans-Pacific (drie boten), Far East-Med (twee) en de route tussen het Verre en Midden-Oosten (één).

Maersk Line en MSC hebben dat probleem niet omdat zij voorlopig geen gaten in hun schedules laten vallen. MSC is traditiegetrouw overigens erg creatief met het zoeken naar klusjes voor tijdelijk werkloze schepen, zoals gisteren bleek uit het Flows bericht over het nieuwe Baltische feederrecord.

Sloop

Dat er momenteel schepen op overschot zijn, kan ook niet los gezien worden van het feit dat er dit jaar minder containerschepen gesloopt worden omdat de schrootprijzen gezakt zijn naar het laagste niveau van de voorbije zes jaren. In de eerste zeven maanden van dit jaar werden volgens Alphaliner 47 containerschepen afgebroken. Vorig jaar waren dat er in diezelfde periode 120.

Tegenover de exit van 47 gesloopte eenheden staat overigens de oplevering van 126 nieuwe containerschepen. In teu uitgedrukt is het verschil nog frappanter: de totale verschrote capaciteit bedraagt 83.000 teu, terwijl er dit jaar door nieuwbouw al 1.074.000 nieuwe slots zijn bijgekomen.