Rotterdam ziet overslag aan palen en boeien fors toenemen

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen

De boeien en palen in het Calandkanaal en de Botlek worden momenteel uitgebreid en vervangen. Het vervangen van boeispannen door palen past in het beleid van het Havenbedrijf om het bestaand havengebied verder te moderniseren en het zo intensief mogelijk te gebruiken.

Aan de palenconfiguraties kunnen grotere schepen afmeren. Palen zijn bovendien veiliger dan boeien. In totaal wordt zo’n 32 miljoen euro geïnvesteerd in het project.

In de Botlek wordt boeispan 66 in de centrale geul van de rivier vervangen door een palenconfiguratie. Door een innovatieve constructie zal er op de palen van twee kanten met drijfkranen droge bulk kunnen worden overgeslagen.

In het Calandkanaal worden drie boeispannen vervangen door twee palenconfiguraties. Vorige maand werd daar ook al een nieuwe palenconfiguratie opgeleverd.

Maasvlakte

Ook het binnenmeer van de Maasvlakte beschikt over palenconfiguraties. In totaal gaat het om tweemaal acht palen waar schepen met een lengte van 225 tot 350 meter kunnen afmeren. De maximale waterdiepte bedraagt er 23,65 meter NAP.

Aan de palen kunnen zowel brandstoffen en andere vloeibare lading als droge lading zoals kolen en granen worden overgeslagen.

Boeien

Van de 260 boeien die de Rotterdamse haven in de jaren ’80 telde, blijven er momenteel nog 29 over. De nieuwe boeien hebben vier ogen om de meertouwen aan vast te knopen in plaats van één. Zo raken de touwen niet meer in een kluwen. Elke tros heeft een apart oog. Dat bevordert bovendien het snel en efficiënt afmeren en losmaken. De nieuwe boeien kregen eveneens een verbeterde ‘houdkracht’.