Nieuwe partner voor CMA CGM op West-Afrika

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De Japanse rederij MOL besloot eind juni om de trade tussen Europa en West-Afrika te verlaten en Hapag-Lloyd gaat nu (voorlopig) zonder partner verder met zijn nieuwe WAX en WMX Services.

Via de dienst van Hapag-Lloyd en MOL kon CMA CGM containers laden in Antwerpen, Hamburg, Londen, Algeciras en Tanger voor Lagos (Tincan Island), Tema en Abidjan. In de plaats daarvan komt er nu een nieuwe Euraf2 Service die Tanger, Algeciras, Lagos, Apapa (vanaf medio september) en Tema zal bedienen.

UASC & Co

Deze dienst is een voortzetting van een bestaande dienst van CMA CGM’s alliantiepartner UASC met Hanjin Shipping en Evergreen. De Taiwanese carrier had al aangegeven dat dit Vessel Sharing Agreement tussen de drie rederijen in september ontbonden zou worden. CMA CGM treedt nu toe als ‘vessel provider’ en zal één van de vier schepen (3.500 teu) leveren.

Omdat de nieuwe Euraf2 niet naar Noord-Europa gaat, moest de Franse carrier ook alternatieven zoeken voor de bediening van de Britse en Duitse markten. Daarom is er vanaf deze week een nieuwe aanloop van Tilbury in de Euraf1 Service, die al Duinkerke, Antwerpen, Le Havre, Montoir de Bretagne, Algeciras en Tanger met Dakar en Abidjan verbindt.

Transshipment

In Hamburg zal CMA CGM de containers voor West-Afrika voortaan meenemen met de schepen van de Femex-dienst tot Tanger, waar de lading dan wordt overgeslagen op één van de Euraf Services. In de Euraf4 komt er overigens ook een aanloop van Marseille bij, zodat die Zuid-Franse haven een directe aansluiting krijgt met Tanger, Cotonou, Lomé, Port Gentil en Libreville.

In de trade tussen Europa en West-Afrika is de CMA CGM groep ook actief onder de naam Delmas. (SV)