Extra import call voor Antwerpen in Oost-West netwerk 2M

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen

Het gaat om een aantal aanpassingen aan het begin dit jaar gelanceerde Oost-West netwerk. Dat verbindt een aantal belangrijke havens in Azië, Europa en Noord-Amerika met elkaar. Volgens Maersk wijzigt er niets aan de dekking en de transittijden, maar worden potentiële verstoringen tot een minimum beperkt en wordt de betrouwbaarheid verder verhoogd.

“In het algemeen betekenen deze aanpassingen een verbetering voor Antwerpen”, zegt Lode Dheedene , branch manager voor Maersk Line in Antwerpen. “Het belangrijkste verschil is dat er op de AE6/Lion-dienst naast de bestaande export call die blijft, ook een snelle import call voor Antwerpen bijkomt.”

De dienst doet op de Azie-Europaroute achtereenvolgens Shanghai, Ningbo, Xiamen, Namsha, Yantian, Chiwan, Tanjung Pelepas, Sines, Antwerpen, Rotterdam, Wilhelmshaven en Hamburg aan.

Antwerpen tweede loshaven

Verder wordt Antwerpen wat de AE2-dienst betreft op de import call tweede loshaven in plaats van eerste, na Southampton. “Dat maakt echter weinig verschil aangezien het schip toch nog dezelfde dag in Antwerpen is. Dat komt omdat Hongkong niet meer wordt aangelopen”, legt Dheedene uit.

Tot slot is er nog de AE9/Condor-dienst die aangepast werd. “Dit wordt een flexibele dienst die enkel zal varen als er voldoende aanvraag is. We kunnen die havens evenwel met de andere diensten bedienen. In het algemeen kunnen we dus spreken van een verbetering voor Antwerpen aangezien alle exportproducten blijven en we er een super import call bijkrijgen”, besluit Dheedene.

In het kader van het nieuwe Oost-West-netwerk werd het aantal ingezette schepen begin dit jaar opgetrokken van 193 naar 208. Het aantal aangelopen havens steeg van 212 naar 291.