CMA CGM stopt Liberty Bridge

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Deze wekelijkse trans-Atlantische lijndienst ging begin dit jaar van start met relatief kleine schepen van ongeveer 1.700 teu en werd ondanks de start van de nieuwe Vespucci Service met Hamburg Süd en UASC (in mei) toch nog even behouden. Van de vijf schepen zijn er intussen nog maar twee over (de ‘Durande’ van 1.740 teu en de ‘Vladimir’ van 1.730 teu) en zij werken momenteel hun laatste reis af.

De Liberty Bridge bedient in de VS achtereenvolgens New York, Baltimore en Charleston. Met het einde van deze dienst stopt ook de rechtstreekse bediening van Baltimore.

Grotere schepen

Voor CMA CGM is de capaciteitsreductie slechts tijdelijk, want er zijn plannen om in de Vespucci Service grotere schepen in te zetten. In deze pendulumdienst die zowel de trans-Atlantic als trans-Pacific bestrijkt, varen nu vijftien schepen met een capaciteit van 3.802 tot 4.713 teu.

Er wordt gedacht aan de introductie van schepen met een capaciteit van 5.700 teu vanaf november, wat zou impliceren dat de dienst niet meer via Panama zou gaan. Na de opening van de nieuwe sluizen van het Panamakanaal (april 2016) wordt het wel mogelijk om een pendulumdienst te verzekeren met schepen die nu nog postpanamax zijn.

Savannah

De Franse rederij wijzigt op de trans-Atlantic overigens ook het vaarschema van zijn Victory Bridge naar de US Gulf, die er een aanloop van Savannah als eerste Amerikaanse loshaven bijkrijgt. In tegenstelling tot de Liberty Bridge lopen de Victory Bridge en Vespucci Service wel Antwerpen aan. (SV)