Twijfels over Hapag-Lloyd en NOL

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Neptune Orient Lines (NOL) heeft voor het eerst officieel gereageerd op de berichtgeving dat de rederij door de Singaporese staatsholding Temasek te koop zou zijn gezet. Na de verkoop van APL Logistics omvat NOL alleen nog de lijnvaartactiviteiten en terminals van APL.

In een mededeling zegt NOL dat de balans versterkt werd door de verkoop van APL Logistics en dat de rederij er alles aan blijft doen om de lijndiensten weer winstgevend te maken. Daarbij wordt er ook naar gestreefd om de ‘shareholder value’ te maximaliseren. Volgens NOL werden nog geen concrete beslissingen genomen.

Moeite waard?

Alphaliner vraagt zich af of het voor een containerrederij wel de moeite waard is om APL te kopen. De rederij heeft sinds 2009 een gecumuleerd verlies van anderhalf miljard dollar geleden en verwacht wordt dat het volgende kwartaalresultaat opnieuw negatief zal zijn.

Volgens de Franse consultant bezit NOL niet veel waardevolle activa en werden de meeste schepen van APL destijds gekocht aan waarden die boven het marktgemiddelde lagen. De rederij had in april een netto schuldenlast van bijna vier miljard dollar, waarvan een deel wellicht terugbetaald zal worden met de opbrengst van de verkoop van APL Logistics.

Het marktaandeel van de Singaporese containerrederij is de voorbij jaren ook verschraald. Wereldwijd daalde dat van 4,2% anno 2010 naar 2,8% anno nu. Op de trans-Pacific – het belangrijkste vaargebied voor de carrier – daalde het marktaandeel in vijf jaar tijd van 8,6% naar 5,5%.

Overnamekandidaten

Tot nu toe werden CMA CGM, OOCL en Hapag-Lloyd als eventuele overnamekandidaten genoemd, al heeft geen enkele van deze drie carriers dat officieel bevestigd. Alphaliner stelt dat Hapag-Lloyd momenteel niet de financiële middelen heeft om een ernstig bod op NOL uit te brengen, maar de rederij uit Hamburg werkt wel aan een beursgang.

De belangrijkste aandeelhouders van Hapag-Lloyd – CSAV, de stad Hamburg en Klaus-Michael Kuehne – hopen op die manier een half miljard euro op te halen. De vorige kapitaalsverhoging dateert van  december 2014, toen CSAV en Kuehne respectievelijk 259 en 111 miljoen euro vers kapitaal hebben aangebracht.

Waardering

Volgens verschillende media zou de beursgang de totale waarde van Hapag-Lloyd op ruim 5 miljard euro waarderen. Volgens Alphaliner is de kans klein dat dit zal gebeuren. De beurswaarde van het Chileense CSAV bedraagt inclusief het aandeel van 34% in Hapag-Lloyd momenteel maar 977 miljoen dollar, wat voor Hapag-Lloyd een waarde van minder dan 3 miljard dollar impliceert.

De Franse consultant meldt overigens nog dat de gemiddelde koers van de aandelen van de achttien grootste beursgenoteerde rederijen sinds een piek in april met 19% is gedaald.