Top-10 van carriers per oostwest-route

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De volgorde van de grootste carriers per vaargebied is niet altijd dezelfde als die van de algemene top-10 of top-20. De Franse databank Alphaliner berekent dagelijks de gemiddelde wekelijkse capaciteit van alle carriers voor de drie grote oostwest-routes op basis van het aantal schepen dat ze daar inzetten.

Uit de top-10 voor de trade tussen Europa en Noord-Amerika blijkt dat Hapag-Lloyd daar de meeste capaciteit inzet (28,1%), gevolgd door MSC (21,4%) en Maersk (17,9%). Deze berekening houdt wel geen rekening met slotcharter- en slotwisselakkoorden, waarvan de details overigens meestal vertrouwelijk zijn. Een deel van de capaciteit van Hapag-Lloyd wordt op de trans-Atlantic in de praktijk gebruikt door partners uit de G6 Alliance en dus niet door de Hamburgse carrier zelf.

Grote kloof

CMA CGM is tussen de Verenigde Staten, Canada, Mexico en Europa de nummer vier met 9,8% van alle tonnage die daar wordt ingezet. De kloof met de achtervolgers is groot: Zim volgt al op 3,4% en dankt de vijfde plaats aan de Zim Container Service tussen het Middellandse Zeegebied en de oostkust van Noord-Amerika met een gemiddelde wekelijkse capaciteit van 4.251 teu.

Op een nog grotere afstand volgen Grimaldi (2,4% dankzij ACL), UASC en Independent Container Line (elk 2%), NYK Line (1,9%) en Yang Ming (1,3%). Laatstgenoemde Taiwanese rederij levert immers maar één schip voor de CKYE-dienst op het vaargebied. De vier CKYE leden controleren daar overigens maar 4,7% van alle tonnage.

Verre Oosten

In de trade tussen het Verre Oosten en Europa is CKYHE (met de H van Hanjin erbij die op de trans-Atlantic niet meer meedoet) goed voor 24,1%. Evergreen is de grootste carrier (6,4%) van die alliantie. Deze Taiwanese rederij is de vijfde grootste containerrederij ter wereld, maar prijkt in de Far East trade op de vierde plaats na Maersk (19,5%), MSC (17,3%) en CMA CGM (9,6%).

De wereldwijde nummer vier, Hapag-Lloyd, moet tussen het Verre Oosten en Europa behalve Evergreen ook nog Cosco (6,2%), China Shipping (5,2%), Hanjin Shipping (4,7%) en UASC (4,5%) laten voorgaan. Op basis van de capaciteit van de schepen die Hapag-Lloyd op deze route heeft, komt Alphaliner op een marktaandeel van 4,4% voor de Duitse carrier, goed voor de negende plaats. De top-10 tussen de Far East en Europa wordt afgesloten door Yang Ming met 3,7% van alle tonnage.

Trans-Pacific

De derde belangrijke oostwest-as is de trans-Pacific. Ook hier wijkt de top-10 af van de wereldwijde rangschikking. Maersk (9,6%) wordt hier op basis van de ingezette tonnage gevolgd door Evergreen als nummer twee (9%). Daarna komen achtereenvolgens CMA CGM (8,8%), Cosco (7,8%), Hanjin Shipping (7,4%), OOCL (6,1%), “K” Line (5,5%) en NYK (5,3%). De wereldwijde nummer twee, MSC, is hier met een marktaandeel van 5,1% net ietsje groter dan Yang Ming als laatste uit de top-10.

Morgen op Flows.be: Een andere top-20 van de lijnvaart