Tarieven in China terug ‘normaal’

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

In de laatste week van juni en de eerste van juli was het de carriers gelukt om hun tarieven op de spotmarkt voor containerlading tussen de Far East en Europa eindelijk te verhogen. Vorige week was er duidelijk weer een dalende trend. “Een normale gang van zaken”, noemt de Shanghai Shipping Exchange dat. Het ladingaanbod is immers zwak en de schepen geraken ondanks het schrappen van een aantal afvaarten, niet volledig gevuld.

Tussen Shanghai en Noord-Europa werd vorige week volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) gemiddeld 1.398 dollar all-in betaald voor een 40’ container. Dat is zowat de helft van het niveau dat een jaar geleden bij de start van het piekseizoen betaald werd.

Volgende GRI

Ook Freight Investor Services noemt de daling ‘back to normal’. Verwacht wordt dat de tarieven onder druk zullen blijven staan tot de volgende General Rate Increase (GRI) van 1 augustus. OOCL heeft zich vorige vrijdag nog bij die tariefverhoging aangesloten. De rederij uit Hongkong wil zijn tarieven dan met 1.050 dollar/teu optrekken. Ten opzichte van het huidige spottarief is dat een verhoging van 150%.

De zeevrachten stonden vorige week in China overigens op alle belangrijke ooswest-routes onder druk. Tussen Shanghai en het Middellandse Zeegebied daalden de spottarieven met ruim 400 dollar naar 1.474 dollar/feu. Op de trans-Pacific werd het vervoer van een 40’ container naar zowel de west- als oostkust van de Verenigde Staten 140 dollar goedkoper. Voor een (lang) traject Shanghai – Santos gleed het spottarief verder weg naar amper 572 dollar/feu.