P&O Ferries vaart weer tussen Calais en Dover

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Een delegatie van de werknemers van de coöperatieve vennootschap SeaFrance die de veerboten van MyFerryLink beheert, wordt vandaag om 11 uur bij de Franse staatssecretaris voor Transport, Alain Vidalies, verwacht. Tot na afloop van dat gesprek heeft de vakbond Syndicat Maritime Nord de blokkade van de haven van Calais opgeschort.

P&O Ferries begon gisterenavond na een blokkade van ruim vijftig uur weer op Calais te varen en voorziet vandaag afvaarten om het anderhalf uur. Gisteren voer de Britse ferrymaatschappij op Boulogne-sur-Mer, maar er werd enkel in Dover geladen en in Frankrijk gelost, omdat de infrastructuur in de Noord-Franse haven geen laadoperaties mogelijk maakt.

Afgewezen

Vidalies heeft vrijdag ook een ontmoeting met de topman van Eurotunnel, Jacques Gounon, die de twee ropax-schepen ‘Rodin’ en ‘Berlioz’ van MyFerryLink vanaf morgen aan DFDS heeft verhuurd. Het aanbod van die Deense rederij om 202 werknemers van SeaFrance/MyFerryLink over te nemen, werd overigens door de vereffenaars van die vennootschap afgewezen.

DFDS is teleurgesteld dat er niet eens onderhandelingen werden aangeknoopt en houdt zich daarvoor nog altijd beschikbaar. De Deense rederij bevestigt dat het chartercontract met Eurotunnel gewoon doorgaat en dat de extra bemanningsleden nodig zijn om met drie schepen tussen Calais en Dover te kunnen varen.

Vernielingen

De bemanningen blijven de ‘Rodin’ en ‘Berlioz’ bezetten en lijken niet van plan om de schepen aan DFDS af te staan. Geruchten over vernielingen aan boord door boze werknemers, konden niet bevestigd worden. Indien SeaFrance hoopt met politieke steun om op één of andere manier toch actief te blijven, zou het ook niet slim zijn om de schepen te beschadigen.

Hoewel P&O Ferries nu weer vaart, zijn de wachttijden aan beide kanten van het Kanaal erg groot. Dagelijks nemen zo’n 10.000 vrachtwagens daar de ferry of shuttle. Omdat het nog enkele dagen vooraleer de achterstand kan worden weggewerkt, raden wegvervoersorganisaties als TLV hun leden aan om Calais voorlopig nog te mijden. De E40 naar Frankrijk blijft deze ochtend ook nog afgesloten in Oostduinkerke. Vrachtverkeer naar Franrkijk wordt aangeraden de E17 te kiezen.

Volgens de haven van Calais kostte elke dag staking de haven zo’n 300.000 euro.