Nieuwe aansluiting voor Suezkanaal

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Op 6 augustus zal de Egyptische president Abdel Fattah al-Sisi officieel de tweede vaargeul van het Suezkanaal openen, waarna gelijktijdig konvooien in de twee richtingen kunnen varen. De duur van een transit kan zo ingekort worden van achttien tot elf uur.

Vorig weekend werd de nieuwe vaargeul al ‘uitgetest’ door een zuidwaarts konvooi dat bestond uit de ‘APL Southampton’ (10.700 teu), de ‘Maersk Sheerness’ (8.466 teu) en de ‘Mayssan’ (6.918 teu) van UASC. Tegelijkertijd voer via de oude vaargeul een northbound konvooi met de door “K” Line gehuurde ‘Northern Jamboree’ (8.814 teu), de ‘APL Sentosa’ (13.892 teu) en de ‘OOCL Utah’ (8.888 teu).

Port Said

De voorzitter van de Suez Canal Authority, Mohab Mameesh, kondigde in het weekend ook aan dat er onmiddellijk na de opening van het nieuwe Suezkanaal werk zal gemaakt worden van een nieuwe aansluiting met de Middellandse Zee ten oosten van Port Said. Het gaat om een 9,5 kilometer lange nieuwe vaargeul met een diepgang van 18,5 meter en een breedte van 250 meter. De baggerwerken zouden naar verluidt zeven maanden duren en een investering van 60 miljoen dollar vergen.

De aanleg van de 72 kilometer lange nieuwe vaargeul die op 6 augustus officieel in gebruik genomen wordt, heeft meer dan acht miljard dollar gekost. De werken werden gefinancierd door de uitgifte van obligaties met een rente van 12%, die enkel door Egyptenaren gekocht konden worden. Egypte verwacht dat de inkomsten van het Suezkanaal zullen stijgen van de huidige 5 miljard dollar per jaar naar 15 miljoen dollar in 2023.