Maersk Line bestelt negen schepen van 14.000 teu

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Flows meldde vorige maand in de marge van de bestelling van elf containerreuzen van 19.630 teu bij Daewoo al dat HHI het volgende grote order van Maersk Line zou krijgen. Chief operating officer Søren Toft (links op de foto) plaatste vandaag (woensdag) in Kopenhagen namens Maersk zijn handtekening onder het contract voor de bouw van een reeks schepen van 14.000 teu.

Aan de negen bestelde exemplaren hangt een prijskaartje van 1,1 miljard dollar. De 353 meter lange schepen die onder Singaporese vlag zullen komen, worden niet specifiek voor een bepaalde route gebouwd. Het worden dus flexibele werkpaarden die bijvoorbeeld op de trans-Pacific, maar ook elders aan de slag kunnen.

Derde order

Voor Maersk Line is dit al het derde order dat dit jaar geplaatst wordt in het kader van een ruimer investeringsprogramma in schepen en containers van 15 miljard dollar, dat gespreid wordt over vijf jaren. Maersk zegt de extra capaciteit nodig te hebben om te kunnen blijven meegroeien met de markt.

De Deense rederij heeft zeven schepen van 3.600 teu in aanbouw voor Baltische feederdiensten en elf Triple-E’s van de tweede generatie (19.630 teu) voor de Far East trade. Onlangs huurde Maersk Line ook nog alle resterende brede neopanamax-schepen op de chartermarkt, zodat de vloot dit en volgend jaar uitgebreid kan worden met elf nieuwe boten van 9.162 tot 10.010 teu.

Het totale orderboek van de rederij uit Kopenhagen omvat nu ongeveer een half miljoen slots, wat 16% van Maersks huidige capaciteit vertegenwoordigt. Volgens de databank van Alphaliner telt de containervloot van de Maersk groep intussen al 618 schepen, samen goed voor 3.093.644 teu.

HHI leverde sinds 2002 al meer dan vijftig schepen aan Maersk Line, waaronder een serie van 22 Wafmax-eenheden van 4.500 teu die tussen 2011 en 2013 in de vaart kwamen.

Lees ook: 10/6/2015  Maersk Line slaat toe op chartermarkt