Eerste postpanamax van “K” Line op maidentrip

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Het gloednieuwe autoschip werd in Onishi gebouwd door Shin Kurushima Dockyard en is het eerste uit een reeks van tien eenheden. Deze 37 meter brede schepen die pas na de verbreding van het Panamakanaal van die vaarweg gebruik zullen kunnen maken, hebben een capaciteit van 7.500 ceu (car equivalent units).

In vergelijking met de oudere Pure Car and Truck Carriers (PCTC) uit de vloot van “K” Line, hebben de postpanamax’en een grotere capaciteit voor high & heavy cargo. Bij de bouw van de ‘Hawaiian Highway’ werd speciaal rekening gehouden met het feit dat dit schip tot achttien spoorwagons met een lengte van elk 26 meter, zal kunnen vervoeren.

Maidentrip

Tijdens de maidentrip neemt het nieuwe autoschip al vijf wagons mee, die op grote mafi’s worden geladen. Ze werden vorige week in Tokuyama-Kudamutsu aan boord gereden en zijn de eerste wagons voor hogesnelheidstreinen die door de Japanse fabrikant Hitachi Kasado Works per schip via die haven worden uitgevoerd. De lading is bestemd voor Newton Aycliffe in het graafschap Durham en zal in Teesport worden gelost.

Hitachi Kasado zal in totaal 234 wagons naar Schotland laten verschepen. Dit kadert in een groter order van het Britse Deparment for Transport voor 122 treinstellen (866 wagons) bij Hitachi. Voor het merendeel van deze nieuwe stellen zullen de onderdelen vanuit Japan aangevoerd worden voor assemblage in het VK. “K” Line zal 70% van die transporten voor zijn rekening nemen.