Tarieven in China zakken naar historisch dieptepunt

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Nooit eerder werd zo weinig betaald voor containervervoer tussen het Verre Oosten en Europa. Het is overigens niet uit te sluiten dat de vrachtprijzen op de spotmarkt nog verder zullen dalen, want er circuleren volgens Freight Investor Services intussen al tarieven van 550 tot 600 dollar all-in per feu voor verschepingen in juni.

Dat de vrachtprijzen op de spotmarkt na de vorige daling van 32,5% vorige week nog eens met 23% zijn gezakt, is het gevolg van de overcapaciteit op het vaargebied. Volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) waren de containerschepen de voorbije weken bij vertrek uit China naar Noord-Europa gemiddeld 80% gevuld.

Groter

De rederijen proberen (vergeefs) de overige 20% te vullen door lading te ‘kopen’ op de spotmarkt. Die spotmarkt wordt overigens alsmaar groter, want verladers die lange-termijncontracten hebben met (veel) hogere tarieven, bieden nu ook steeds meer containers op de spotmarkt aan omdat ze daar veel minder moeten betalen.

De historisch lage tarieven dekken de kosten niet en zullen een grote impact hebben op de kwartaalresultaten van de rederijen. De gemiddelde zeevracht op dit vaargebied bedroeg dit jaar tot dusver 1.448 all-in. Dat is maar liefst 44% minder dan vorig jaar.

GRI

De carriers proberen deze week het tij opnieuw te keren met forse ‘General Rate Increases’ (GRI) van 800 tot 1.000 dollar per teu. In verhouding tot de huidige spotvrachten beogen ze dus eigenlijk een tariefverhoging van bijna 300%.

Gezien de huidige marktsituatie wordt het voor de rederijen zeer moeilijk om de verhoging te laten slagen. Verwacht wordt dat indien het toch (gedeeltelijk) zou lukken, het effect van een eventuele verhoging al na enkele weken uitgewist zou worden.

Om de tarieven weer structureel te kunnen verhogen, zouden de containerrederijen hun capaciteit op de route moeten verminderen. Tot nu toe is geen enkele carrier (of alliantie) echter bereid om marktaandeel op te geven en worden alleen maar af en toe afvaarten overgeslagen. De grootste schepen op het vaargbied kunnen omwille van hun afmetingen ook niet op andere routes terecht.