Spottarieven in China stijgen met 167%

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Op het eerste gezicht lijkt een tariefverhoging van 167% spectaculair, maar in de praktijk werd vorige week op de spotmarkt volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) nog altijd gemiddeld ‘slechts’ 1.096 dollar all-in per 40’ container tussen Shanghai en een Noord-Europese basishaven betaald. Toen OOCL begin juni zijn GRI aankondigde, was het de bedoeling om de spottarieven in de eerste week van juli te verhogen naar 3.168 dollar/feu.

Voor de rederijen is het een goede zaak dat de tarieven in de aanloop naar de GRI van deze week woensdag al opveren, maar heel wat analisten blijven sceptisch over verdere grote tariefverhogingen, omdat de overcapaciteit op het vaargebied groot blijft. Voorspeld wordt dat eventuele verhogingen niet lang zouden standhouden.

Verlengd

Tot nu toe heeft alleen de alliantie Ocean Three voor de zomermaanden een structurele capaciteitsbeperking aangekondigd. In een interview met Lloyd’s List heeft Nicolas Sartini die bij CMA CGM verantwoordelijk is voor de Far East trade, toegegeven dat de rationalisatie mogelijk in september voor een nieuwe periode van drie maanden verlengd wordt.

CMA CGM, China Shipping en UASC voegen twaalf weken lang twee wekelijkse diensten samen tot één loop met een alternerend vaarschema. Gezien het piekseizoen in september ten einde loopt, is de kans reëel dat Ocean Three nog een tijdje drie eigen loops op de route zal aanhouden. De drie leden bieden overigens meer wekelijkse afvaarten, omdat ze ook slotakkoorden hebben met leden van de CKYHE Alliance.