Nog lagere tarieven, nog meer orders

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Het gevecht in de Far East trade om lading gaat genadeloos door. De tarieven bereikten de voorbije twee weken al een historisch dieptepunt en ook deze week zijn de zeevrachten op de spotmarkt blijven zakken en wordt voor de derde week op rij een record gebroken.

De Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) daalde deze week van 581,25 naar 556,72 punten. Het gemiddelde tarief voor een 40’ container tussen Shanghai en Noord-Europa daalde van 486 naar 410 dollar all-in. Dat bedrag is lager dan de gemiddelde bunkertoeslag van de carriers, wat betekent dat de basisvracht dus eigenlijk negatief is.

De verdere daling komt niet onverwacht, omdat de Franse consultant Alphaliner eerder deze week al meldde dat er spottarieven van 300 dollar/feu circuleren. De Shanghai Shipping Exchange houdt voor het opstellen van de SCFI een wekelijkse enquête onder 19 rederijen en 17 expediteurs of grote verladers. Op basis van de antwoorden wordt het gemiddeld tarief per vaargebied berekend.

Cosco

Ondanks het feit dat de huidige tarieven geen contributie leveren tot de slotkosten, blijven rederijen grotere schepen bestellen om die slotkosten zo laag mogelijk te houden. Volgens het Noorse Tradewinds heeft de Chinese rederij Cosco nu de scheepswerven gekozen die nieuwe schepen van 19.000 tot 20.000 teu mogen bouwen, voor oplevering vanaf de tweede helft van 2017.

Het is geen verrassing dat de bestelling in eigen land blijft omdat Cosco door de locale scheepsbouwers te steunen, kans maakt op extra premies om oudere tonnage te slopen. Volgens de informatie van Tradewinds zou Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding vier eenheden mogen bouwen, Nantong Cosco KHI Engineering (NACKS) drie en Dalian Shipyard twee. Omdat er bij de eerste twee werven telkens twee opties genomen worden, zou de reeks uiteindelijk dertien ultra large container ships (ulcs) kunnen omvatten.

Wellicht zal bij slechts één van de werven de opties gelicht worden, omdat in principe elf eenheden volstaan voor een uniforme wekelijkse loop tussen het Verre Oosten en Noord-Europa.