Nieuwbouw voor EPIC Service

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Het gaat om een Bosporusmax met een lengte van 299,99 meter en een breedte van 48,4 meter (neopanamax). Het schip werd gebouwd onder de naam ‘Akadimos’ door de Roemeense Mangalia werf van de Zuid-Koreaanse scheepsbouwer Daewoo in opdracht van Capital Ship Management.

CMA CGM besloot eind 2013 om drie zusterschepen van Capital Ship Management voor een periode van vijf jaar te huren. De ‘Akadimos’ is de eerste daarvan en verlaat de werf onder de naam ‘CMA CGM Amazon’.

Grootste

De nieuwbouw wordt het grootste schip in de EPIC-vloot, waarin al drie eenheden van 6.500 teu werden vervangen door tonnage van 8.500 teu. Met de ‘CMA CGM Amazon’ erbij vergroot ook de reefercapaciteit van de dienst, want aan boord van het nieuwe schip kunnen 1.500 koelcontainers van stroom voorzien worden.

Volgens de laatste vaarschema’s zal de ‘CMA CGM Amazon’ op 4 juli in Khor Fakkan de EPIC Service vervoegen om daarna te gaan bijladen in Jebel Ali, Port Qasim (Karachi), Nhava Sheva en Mundra voor Europa. De eerste Antwerpse aanloop is voorzien rond 8 augustus.

UASC

De EPIC Service wordt ook gebruikt door de Arabische carrier UASC, die vanaf volgende maand ook zelf een schip zal leveren. Ook dat wordt een nieuwbouw van 9.000 teu, de ‘UASC Al Khor’, die van de Griekse eigenaar Technomar gecharterd zal worden.

Wereldbank

De exportvolumes vanuit Europa naar het Midden-Oosten en India/Pakistan zitten al een tijdje stevig in de lift. In het eerste kwartaal kende het eastbound verkeer een groei van 9,7%. De Wereldbank voorspelt overigens voor India dit jaar een economische groei van 7,5%, wat betekent dat de Indische economie voor het eerst sneller zou groeien van de Chinese (+7,1%).