MSC en Zim wijzigen gezamenlijke dienst op Israël

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

In de praktijk sleutelt MSC aan de rotatie van twee bestaande diensten en krijgt Zim vanaf juli slots op de Levante Express Service van de Zwitserse partner, die de Israëlische carrier onder de naam NE3 Service zal verkopen.

Aan de bestaande Israel Express/NE1 Service van het duo verandert er eigenlijk niet veel. De vijf schepen van 5.551 tot 6.350 teu (drie MSC en twee van Zim) zullen in de toekomst niet meer naar Alexandria gaan, waardoor een nieuwe aanloop van Napels (northbound) mogelijk wordt.

Elf dagen

In de Eastmed zal de New Israel Express/NE1 alleen nog maar Haifa en Ashdod aanlopen en dus 100% op de bediening van Israël gericht zijn. De Noord-Europese laadhavens blijven Felixstowe, Rotterdam, Hamburg, Antwerpen en Le Havre. De transittijd van Antwerpen naar Haifa zal elf dagen bedragen. Voor Ashdod wordt dat dertien dagen.

Het eerste schip dat de nieuwe rotatie zal volgen, is de 5.551 teu grote ‘MSC Fortunate’ (foto), die op 8 juli in Felixstowe zal beginnen laden. Daags nadien zal de ‘MSC Melissa’ (6.724 teu) daar de eerste afvaart verzorgen van de New Levante Express, waarop Zim dan een coloader wordt.

Iskenderun

In vergelijking met de oude Levante Express verdwijnt de stop in Beiroet om plaats te maken voor de Egyptische aanloop van Alexandria. MSC zal ook de Turkse haven Iskenderun (opnieuw) aan het vaarschema toevoegen.

Deze dienst met MSC-schepen van 6.700 teu zal Felixstowe, Antwerpen, Rotterdam en Valencia met Limassol, Alexandria, Iskenderun en Mersin verbinden. Zim krijgt voorlopig enkel een allocatie voor Alexandria en Mersin. Voor Zim is de directe verbinding tussen Mersin en Noord-Europa nieuw.

NE2 Service

De Israëlische rederij behoudt op dit vaargebied overigens ook de samenwerking met Seago Line. Via diens Euromed Service kan Zim onder de naam NE2 in o.a. Antwerpen lading meenemen voor Haifa, Limassol, Alexandria en Ashdod met terugkeer naar Noord-Europa via Salerno.