Maersk Line slaat toe op chartermarkt

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De kloof tussen Maersk Line en MSC wordt steeds kleiner. De vloot van de Deense reus vertegenwoordigt intussen al meer dan drie miljoen slots – 3.038.214 teu om precies te zijn – terwijl MSC aan bijna 2,6 miljoen teu zit.

Het orderboek van MSC is echter goed voor 701.086 teu en veel groter dan dat van Maersk. Met de recente bestelling van elf nieuwe Triple E’s van 19.630 teu en de charters van zeven Bosporusmax-eenheden erbij, is het orderboek van de Denen nu aangedikt tot 367.406 teu.

De optelsom van bestaande vloot en orderboek geeft dus 3.405.620 teu voor Maersk en 3.288.964 teu voor MSC, al moet men opletten met deze cijfers omdat sommige nieuwbouwschepen bestaande tonnage zullen vervangen.

Bosporusmax

De laatste zeven Bosporusmax-schepen die dit en volgend jaar in de vaart komen en nog geen charterer hadden, gaan voor een periode van vijf jaar voor Maersk Line varen aan een huurprijs van ongeveer 38.500 dollar per dag.

Van de Griekse eigenaar Capital Ship Management huren de Denen een schip van 9.443 teu dat in december wordt opgeleverd en twee eenheden van 9.162 die in januari en maart in de vaart zullen komen.

De andere vier schepen worden gecharterd van Oceanbulk. Ze hebben een capaciteit van 9.962 teu en komen tussen juli en november van dit jaar in actie. Maersk huurde al eerder twee eenheden van diezelfde serie (foto), die intussen al in de vaart zijn.

MSC

Bosporusmax-schepen hebben een lengte van net geen 300 meter (de limiet voor het invaren van de Zwarte Zee) en laden 19 rijen containers in de breedte bovendeks (neopanamax-limiet).

Volgens de Franse databank Alphaliner werden er al 137 Bosporusmax-schepen met een capaciteit van 8.600 tot 10.600 teu besteld. MSC zal met meer dan vijftig eenheden de grootste vloot van dit type hebben (tweede foto). CMA CGM volgt op de tweede plaats met bijna dertig eenheden.

Van de Bosporusmax-schepen die al opgeleverd zijn, vaart een dertigtal tussen het Verre Oosten en Zuid-Amerika. Nog eens tien andere pendelen tussen de Far East en de Zwarte Zee, maar dit soort eenheden is intussen ook al (voor MSC) actief in diensten vanuit Noord-Europa naar o.a. India en Zuid-Afrika.