Euronav koopt nieuwbouw VLCC’s

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Euronav bevestigde vorige week al met de Griekse rederij Metrostar te onderhandelen over de aankoop van vier olietankers die bij Hyundai Heavy Industries in Zuid-Korea in aanbouw zijn. De eerste very large crude carrier (VLCC) zal in september in de vaart komen. De andere drie volgen in januari, maart en mei van volgend jaar. Euronav betaalt 96 miljoen dollar per schip, wat minder is dan bij de laatste vergelijkbare transactie.

De opname van de vier supertankers laat de Belgische rederij toe om de vloot verder te verjongen, zonder zelf nieuwe orders te plaatsen. Bij elke nieuwe bestelling daalt volgens de rederij de waarde van de bestaande vloot. De transactie met Metrostar is voor Euronav interessant, omdat de nieuwe eigenaar al snel over de extra tonnage zal kunnen beschikken.

Tarieven

Volgens Paddy Rodgers, CEO van de rederij, blijft de tankvaart het goed doen en zijn de vooruitzichten positief. De tarieven blijven stabiel omdat de vraag naar olievervoer groot is, de afstanden van de scheepsreizen gemiddeld langer worden en de rederijen de nodige discipline aan de dag leggen wat de tarieven betreft.

Met de overname van de vier VLCC’s versterkt Euronav zijn positie als grootste onafhankelijke rederij voor het vervoer van ruwe olie. Mogelijk zal de vloot nog verder worden uitgebreid met vier zusterschepen van de pas aangekochte eenheden, die bij dezelfde scheepswerf in aanbouw zijn. Voor die extra olietankers zouden de Belgen 98 miljoen dollar per stuk willen betalen.

Euronav kan de transactie financieren via eigen middelen en kredieten. De rederij blijft bij haar voornemen om dit jaar minstens 80% van de winst als dividend uit te betalen.