Rotterdam World Gateway draait proef met megaschepen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De ‘APL Gwangyang’ was het eerste echte grote containerschip dat de nieuwe terminal op de Tweede Maasvlakte vorige maand behandelde (foto). Na de normale aanloop van de ECT Delta terminal, ging het nog elf uur werken in de nieuwe Amaliahaven. Ook de 2.804 teu grote ‘Lavender’ uit CMA CGM’s Femex-dienst naar het Middellandse Zeegebied lag toen tegen de kant.

Behalve de ‘APL Gwangyang’ ontving RWG de voorbije weken nog regelmatig andere schepen uit Far East loops van de G6 Alliance. Het ging om de ‘Hyundai Pride’ (13.154 teu), de ‘MOL Quality’ (13.892 teu) en gisteren ook de ‘Hyundai Ambition’ (13.092 teu).

Aandeelhouders

Het is niet verwonderlijk dat APL, MOL en Hyundai Merchant Marine de eerste ultra large conrtainer ships (ulcs) naar RWG sturen. De drie carriers zijn immers net zoals ook CMA CGM allemaal minderheidsaandeelhouders in de nieuwe terminal.

Aan landzijde is de nieuwe containerkade sinds 8 mei officieel 24/7 operationeel voor aanleveringen en lossingen van binnenvaart en vrachtwagens. De spoorterminal zal in juli in gebruik genomen worden.

De andere containerterminal op de Tweede Maasvlakte van APM Terminals is al een tijdje operationeel. De Nederlandse Koning Willem-Alexander heeft die op 24 april officieel geopend.