Positieve marges in lijnvaart, maar…

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Na Maersk Line blijken Wan Hai en CMA CGM opnieuw de financieel sterkst presterende rederijen te zijn. Hun marges in het eerste kwartaal van het boekjaar 2015 bedroegen respectievelijk 14%, 11,7% en 10,1%

CMA CGM vervoerde in het eerste kwartaal 10,5% meer lading en kon ondanks een daling van de inkomsten per teu van 7,8% de omzet met 1,8% verhogen. Dat de winst met 406 miljoen dollar ruim vier keer zo groot is als vorig jaar, heeft vooral te maken met de forse daling van de bunkerprijzen.

Hanjin

Hanjin Shipping had het beste kwartaalresultaat sinds 2010. Met een bedrijfswinst van 149 miljoen dollar realiseerde de Zuid-Koreaanse rederij een rendement van 8,3%, terwijl die marge een jaar geleden nog negatief was (-1,9%). Hanjin vervoerde nochtans 0,7% minder containers dan vorig jaar.

Andere rederijen die uit de rode cijfers konden klimmen wat de zuivere operationele winst betreft, waren Hapag-Lloyd, Evergreen Marine Corp., China Shipping Container Lines, NYK, Hyundai Merchant Marine, Yang Ming en APL. Van de dertien rederijen die al kwartaalresultaten publiceerden, had alleen het Japanse een negatieve EBIT voor zijn lijnvaartdivisie.

Bij sommige carriers laten de marges wel nog te wensen over. Dat geldt bijvoorbeeld voor de containeractiviteiten van APL, die op een omzet van 1,6 miljard dollar slechts 13 miljoen dollar bedrijfswinst opleverden. Dat is weliswaar al een hele verbetering ten opzichte van het verlies van 83 miljoen dollar uit het eerste kwartaal van vorig jaar, maar in vergelijking met de resultaten van de collega’s blijft het een zwakke prestatie.

Gemiddelde marge

De Franse databank Alphaliner becijferde dat de gemiddelde marge voor de dertien carriers samen is gestegen van -1,3% vorig jaar naar 5%. Voor alle rederijen geldt dat dit vooral te danken is aan de daling van de bunkerprijzen (-49%). Ze profiteerden ook van de sterkere koers van de US dollar, de munt waarin het gros van hun inkomsten betaald wordt.

Uit die mooie cijfers mag geenszins geconcludeerd worden dat 2015 een goed boekjaar wordt. Sinds het eerste kwartaal zijn de bunkerprijzen alweer met 11% gestegen, terwijl de gemiddelde tarieven voor Chinese export al met 12% gedaald zijn.

Tarievenoorlog

Vooral tussen het Verre Oosten en Europa wordt nu een bikkelharde tarievenoorlog uitgevochten, waarin ook marktleider Maersk Line niet langer afzijdig blijft om verlies van marktaandeel te vermijden. Uit de fraaie kwartaalresultaten van de Deense rederij bleek immers dat niet alleen de volumes zijn gedaald, maar vooral de vullingsgraad van de schepen.  

Ook de groei van het ladingaanbod valt dit jaar tegen. In de trade tussen Noord-Europa en de Far East zijn de volumes in de eerste drie maanden van dit jaar in beide richtingen gedaald. Ook in Zuid-Amerika en Afrika hadden de carriers op meer lading gehoopt. Een lichtpunt voor hen is nu wel de forse groei van de Noord-Amerikaanse import, wat bijna alle spelers er echter toe heeft aangezet om hun capaciteit fors te verhogen.