Gent wordt draaischijf voor reefervervoer per binnenschip

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

De goederenbehandelaar, de containervervoerder en de logistieke dienstverlener willen begin juli van wal steken met hun nieuw reeferplatform. Bedoeling is een deel van het koelvervoer over de weg over te hevelen naar de binnenvaart. Die markt is groot: op de Belgische wegen rijden er maar liefst 752.000 diepvries- en koelwagens rond, zeggen ze.

De drie partners kunnen daarbij elk hun eigen sterktes uitspelen. Foodcareplus zal optreden als expediteur en het boekingsplatform beheren. LDH Trans kan zijn activiteiten op het stuk van (reefer) containervervoer verder versterken. Stukwerkers beschikt over de nodige op- en overslagcapaciteiten in de Gentse haven.

Voedingsindustrie

Zij mikken met het Flanders Reefer Platform vooral op verladers uit de voedingsindustrie die diepgevroren en gekoelde ladingen (groenten, aardappelen, vlees) te vervoeren hebben tussen de regio’s Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Noord-Frankrijk enerzijds en de grote containerhavens Antwerpen en Rotterdam.

Met troeven als betrouwbaarheid, regelmaat, prijs en duurzaamheid kan de binnenvaart volgens hen in die trafieken een groter aandeel verwerven. “Dit alles kan leiden tot een heuse kostenbesparing en wij staan borg voor een 100% vervoersgarantie”, stellen de initiafiefnemers. Flanders Reefer Platform wil klanten bovendien jaarlijks een certificaat afleveren waarop te lezen staat hoeveel tonkilometer zij zo van de weg hebben gehaald.

“Er wordt gestreefd naar het vervoer van 3 à 5.000 reefercontainers per jaar via de binnenvaart. Dat zijn evenveel vrachtwagens minder op de weg”, zegt Frank Vanoutryve, commercieel manager van Stukwerkers.

Knooppunt

De haven van Gent heeft al langer de ambitie om uit te groeien tot draaischijf voor containervolumes tussen de deepsea containerhavens van Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam en het zuidwaarts van de Arteveldestad gelegen hinterland. Het nieuwe reeferplatform past in dat verhaal.

Als knooppunt van vaarwegen en haven waar de binnenvaart al een grote rol in de modal split speelt, beschikt Gent daar een goede uitgangspositie voor. Met Seine-Schelde zal die nog verstevigd worden.