ARRC loopt voortaan Antwerpen aan op dienst naar US Gulf

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

ARRC (Atlantic Ro-Ro Carriers) is al twintig jaar actief op de route tussen Rusland en de Verenigde Staten, waar havens als Baltimore, Tampa, New Orleans en Houston worden bediend. “Wij zijn de enige rechtstreekse trans-Atlantische multipurpose carrier tussen Sint-Petersburg en de Verenigde Staten”, zei Milena Dimitrova, vice-president van moedergroep CISN, gisteren op de stand van de rederij op de beurs Breakbulk Europe. Voorzitter Marc Van Peel van het Havenbedrijf Antwerpen bracht een bezoek aan die stand naar aanleiding van de aanloop van de ‘Baltic Mercur II’.

De klemtoon op roro die de rederij haar naam gaf, is gaandeweg afgezwakt. Van de zeven multipurpose schepen in de vloot hebben er vandaag naar verluidt nog slechts twee roro-capaciteit. Die schepen vervoeren een ruime waaier aan ladingen, van containers en projectlading tot conventioneel stukgoed, high & heavies en bulk.

Tussenstop

Die schepen zullen op de route naar de Amerikaanse havens aan de Golf van Mexico voortaan ook een maandelijkse tussenstop in Antwerpen maken. In de Scheldehaven zullen ze bij Zuidnatie behandeld worden. Agent in Antwerpen (en Rotterdam) is de firma Neptumar.

ARRC was al langer op zoek naar een stevig ankerpunt in de regio, legt Dimitrov gisteren uit. De rederij liep in het recente verleden al geregeld Vlissingen aan en bedient Rotterdam wanneer het ladingaanbod daar groot genoeg is. “Maar uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om voor de uitbreiding van ARRC’s multipurpose dienst ons anker in Antwerpen uit te gooien. Het contract in Vlissingen was ten einde gekomen en de ladingbasis daar was te beperkt.”

Vanuit Antwerpen zal de operator in ruime mate focussen op project cargo en staal met bestemming Amerikaanse havens, maar ook andere ladingen meenemen. Op de reis vanuit Sint-Petersburg naar Antwerpen verwacht Milena Dimitrova dat er vooral containers zullen vervoerd worden.

Vlootvernieuwing

De uitbreiding van de dienst komt er op een ogenblik dat ARRC een groot deel van zijn vloot aan het vernieuwen is met recente schepen die – net als de ‘Baltic Mercur II’ – een draagvermogen hebben van zowat 31.000 dwt en uitgerust zijn met eigen kranen die tot 200 ton kunnen tillen. De rederij wil vier van die eenheden op de route tussen Baltische Zee, Continent en US Gulf gaan inzetten.