Zoe mag Antwerps record breken

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Na de ‘MSC Oscar’ en ‘MSC Oliver’ wordt de ‘MSC Zoe’ het derde schip van 19.224 teu dat voor MSC gaat varen. De Zuid-Koreaanse scheepswerf Daewoo is volop bezig met de afwerking ervan (foto) en zal het in juni opleveren aan de Chinese Bank of Communications (BoCom), van wie MSC de nieuwbouw in bareboat charter neemt.

De maidentrip van de ‘MSC Zoe’ in de AE2/Swan Service van de 2M partners Maersk Line en MSC tussen het Verre Oosten en Noord-Europa, zal op 25 juni in Busan beginnen. Daarna zal de nieuwbouw nog gaan bijladen in Xingang, Qingdao, Shanghai, Ningbo, Hongkong, Yantian en Tanjung Pelepas om vervolgens rechtstreeks naar Antwerpen te varen. Daar wordt de containerreus rond 29 of 30 juli aan het Deurganckdok verwacht.

Grootste ter wereld

Met hun capaciteit van 19.224 teu zijn deze nieuwe containerschepen op papier momenteel de grootste ter wereld. MSC was eerder van plan om de ‘MSC Oliver’ begin deze maand in de AE2/Swan Service in te schakelen, maar die reis werd geannuleerd.

In samenspraak met Maersk Line werd besloten om de capaciteit aan te passen aan het ladingaanbod tussen de Far East en Noord-Europa, wat overigens ook tot het wegvallen van een vertrek van een boot van Maersk in de AE9/Condor Service leidde. De ‘MSC Oliver’ zal nu na drie weken te hebben stilgelegen, volgende zaterdag in Dalian aan zijn maidentrip beginnen in de AE5/Albatross Service, waarin ook al de ‘MSC Oscar’ vaart.

In de AE2/Swan Service varen momenteel acht Maersk-schepen van 15.550 teu en twee MSC-reuzen van 15.908 teu (of 16.864 teu nominaal). De ‘MSC Zoe’ zal de dienst op 25 juni in Busan vervoegen. Het gaat a priori niet om een eenmalige aanloop, want het recordschip blijft daarna in deze Far East loop en wordt op 15 oktober opnieuw in het Deurganckdok verwacht met een tweede importlading uit het Verre Oosten.

Eerste loshaven

De AE2/Swan is voor Antwerpen een belangrijke dienst omdat de Scheldehaven in Europa de eerste loshaven en de laatste laadhaven is, wat dus grote call sizes oplevert. De twee andere Europese aanloophavens zijn Hamburg en Bremerhaven. De ‘MSC Zoe’ is het eerste (nog) grotere schip voor deze Far East loop.

Maersk Line en MSC hebben nog voldoende tonnage in aanbouw om de capaciteit van de AE2/Swan Service verder op te voeren. Na de ‘MSC Zoe’ volgen immers nog 22 nieuwe schepen van meer dan 18.000 teu (vijf van Maersk en zeventien van MSC). Dat geeft de twee partners de kans om de AE2/Swan tegen eind 2016 door een homogene vloot van 19.000 teu-schepen te laten verzorgen.