Tarieven dalen 12,5% onder vorig dieptepunt

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Ondanks het feit dat de gemiddelde tarieven op de spotmarkt vorige week een historisch dieptepunt hadden bereikt, zette de tarieferosie zich deze week voor de twaalfde opeenvolgende week door. De gemiddelde zeevracht voor een 40’ container tussen Shanghai en Noord-Europa daalde volgens de Shanghai Containerized Freight Index van 798 naar 698 dollar all-in (-12,5%).

De nieuwe daling was eerder deze week al voorspeld door Alphaliner. Die Franse consultant stelde toen ook dat het annuleren van afvaarten de voorbije weken geen adequaat middel blijkt te zijn om de neerwaartse spiraal waarin de zeevrachten zich bevinden, te stoppen.

Meer afvaarten schrappen

Het is niet verwonderlijk dat naarmate de tarieven verder zakken, de rederijen meer afvaarten gaan schrappen. CMA CGM bood deze week geen vertrekken in het Verre Oosten met de eigen FAL2 en FAL3-diensten van Ocean Three. Vandaag valt ook een afvaart van de FAL10 uit Hongkong (en daarna ook de andere Aziatische aanloophavens) weg, wat in de praktijk een dienst van de CKYHE Alliance is (NE2). Die alliantie slaat ook dit weekend en in de eerste week van mei een reis over.

De G6 Alliance besloot deze week op zijn beurt dat het voor 29 april voorziene vertrek van Loop 7 uit Qingdao vervalt. Volgens Hapag-Lloyd gebeurt dat voor onderhoudswerkzaamheden aan het schip. De werkelijke reden is wellicht dat dit vertrek ongeveer samenvalt met de forse tariefverhoging die de carriers per 1 mei willen doorvoeren.

Eerder besloot de G6 Alliance al om een afvaart op 9 mei van Loop 4 om te zetten in een ‘blanc sailing’. Deze week werd alvast ook een annulatie voor een trip van Loop 6 bevestigd, die op 23 mei in Kaohsiung had moeten beginnen.