Tariefverhoging in Verre Oosten flopt

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Als het aan de carriers had gelegen, hadden de prijzen voor een 40’ container tussen China en Noord-Europa vorige week met 1.700 tot 2.000 dollar moeten stijgen. De voor 1 april aangekondigde ‘general rate increase’ (GRI) werd echter een flop omdat de markt niet bereid bleek om meer te betalen. In de praktijk was er vorige week opnieuw een daling van 150 dollar (- 12,8%). Met een spottarief van 1.022 dollar all-in per 40′ container, bereikte het vrachtenniveau van de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) een nieuw dieptepunt voor dit jaar.

Vorige week dacht de Britse consultant Drewry nog dat de tariefverhoging een gedeeltelijk en tijdelijk succes zou kunnen worden, maar niets lijkt de neerwaartse spiraal waarin de tarieven nu zitten, te kunnen stoppen.

De belangrijkste oorzaak daarvoor is de overcapaciteit op het vaargebied. Dit jaar zal de situatie voor de containerrederijen in principe niet verbeteren. De Franse databank Alphaliner berekende vorige week nog dat het in de vaart brengen van nieuwe megaschepen van 14.000 tot 19.000 teu dit jaar op dit vaargebied zal leiden tot een capaciteitsverhoging van 9,1%.

Lees ook: 31/3/2015  Far East trade wordt overspoeld door megaschepen