Seaspan bestelt nog eens zeven neopanamax-schepen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Naarmate de ingebruikname van de nieuwe sluizen van het Panamakanaal nadert (wellicht april 2016), wordt de nieuwsgierigheid van de rederijen groter naar de limieten die de kanaalbeheerder voor een transit zal stellen.

Met het oog op de verbreding van de waterweg plaatsten tal van rederij al orders voor neopanamax-tonnage van 8.800 tot 11.000 teu. Het gaat om schepen met een lengte van 300 tot 330 meter en een breedte van maximaal 49 meter. Dat laatste komt overeen met negentien rijen containers in de breedte bovendeks.

Vijf maal 11.000 teu

De bestelling die Seaspan eerder deze maand bij Hanjin Heavy Industries & Construction in de Filippijnen plaatste, geldt voor vijf schepen van 11.000 teu voor oplevering in 2017. Ze werden al voor een periode van zeventien jaar verhuurd aan een niet nader genoemde rederij. Mogelijk is dat MSC, omdat die Zwitserse rederij deze maand ook al vier eenheden van 11.010 teu bij dezelfde werf bestelde voor noordzuid-routes en aangaf bijkomende eenheden te zullen huren.

Gisteren bestelde de Canadese eigenaar Seaspan bij Jiangsu Xinfu en Jiangsu New Yangzi Shipbuilding ook nog eens twee 10.010 teu grote eenheden van het Saver-type (zie artist impression). Deze boten zijn 337 meter lang en 48,2 meter breed. Er zijn al twaalf in de vaart (voor MOL en Hanjin) en nu nog dertien in aanbouw.

Nog groter?

Mogelijk worden ook nog grotere containerschepen neopanamax. De kamers van de nieuwe sluizen zijn immers 427 meter lang en 55 meter breed. Verwacht wordt dan ook dat schepen van 13.000 teu (366 meter lang en 49 meter breed) ook toegelaten kunnen worden.

Omdat de schepen in de toekomst door sleepboten geassisteerd zullen worden (en niet langer door locomotieven zoals nu het geval is) wordt een veiligheidsmarge ingebouwd. Er wordt echter aan gedacht om na de evaluatie van de passages van de eerste grote neopanamax-schepen met negentien rijen containers ook tests te doen met 51 meter brede schepen, die dan aan elke kant dan nog twee meter zouden overhouden.

Een breedte van 51 meter komt overeen met twintig rijen containers bovendeks. Indien 51 meter op termijn de nieuwe neopanamax-norm zou worden, zouden ook schepen van ruim 14.000 teu via het kanaal van de Atlantische naar de Stille Oceaan kunnen varen. Van dat formaat zijn er intussen overigens al 74 in de vaart.