Nieuwe speler in heavy lift markt

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Lars Rolner stapte op 1 december 2014 op als directeur en chief operating officer bij de Duitse rederij SAL Heavy Lift, die door “K” Line wordt gecontroleerd. In februari richtte hij United Heavy Lift (UHL) op. Het hoofdkantoor in Hamburg (Am Kaiserkai 69) kijkt er uit op de Steinweg Terminal, waar veel breakbulk en heavy lifts behandeld worden.

Voor het vervoer van zware lading heeft United Heavy Lift intussen een vloot van achttien eenheden ter beschikking, die met de eigen kranen lasten van 300 tot 800 ton kunnen behandelen. Het gaat vooral om tonnage van de partner Arkon Shipping & Projects, wiens charterafdeling voor heavy lifts binnen United Heavy Lift geïntegreerd werd.

Jumbo

Arkon vormde in maart ook al een alliantie met de Nederlandse rederij Jumbo. Via die Jumbo Arkon Alliance (JAA) worden drie 14.000 dwt metende schepen van Reederei Jüngerhans met kranen van 400 ton (combineerbaar tot 800 ton) beheerd.

De grootste eenheden in de vloot van UHL zijn de 19.100 dwt metende zusterschepen ‘Atlantic Winter’, ‘Baltic Winter’ en ‘Pacific Winter’ van Reederei Heino Winter. Deze tweendeckers zijn uitgerust met kranen die elk 400 ton kunnen hijsen (foto).

In het Verre Oosten heeft UHL een kantoor in Seoul geopend. Elders wordt er met agenten gewerkt. Gisteren nog werd bekend gemaakt dat Lexicon Overseas pvt Ltd. uit Mumbai de belangen van de nieuwe Duitse carrier in India zal behartigen.